'Stand van Nederland' komt op de radio
Tanja Kok en Nejifi Ramirez duiken in de veranderende afzetmarkt van Nederland. Jarenlang staan wij al bekend als het land van de molens, de tulpen en de klompen.
Maar klopt dat beeld nog wel anno 2024?
Inmiddels hebben we wijngaarden, rijstvelden, theeplantages en kassen waar exotische vruchten als papaya en kiwi het licht zien. En we kunnen nog wel even doorgaan met de opmerkelijke lijst van producten die je niet verwacht tegen te komen op Nederlandse bodem.
Hoe komt dat toch? Het lijkt vooral te maken te hebben met de wens van de millennial van nu. Die wil het liefste een transparante markt, producten die uit de buurt komen om de footprint zo laag mogelijk te houden en als het tot slot ook nog eens duurzaam of biologisch kan zijn, voldoet het aan zowat alle criteria. Maar wat betekenen deze nieuwe, Nederlandse producten voor onze economie? Wie zijn de ondernemers hierachter en is dit echt een voorbode voor onze toekomst?
'Stand van Nederland: Made in Holland' is op zaterdag 12 oktober van 20 - 22 uur te horen op NPO Radio 1.