Nederlandse 'YouTube-hit' Esmée' bij Oprah (VIJFtv)

Dinsdag ontvangt Oprah enkele gasten die een regelrechte hit zijn op YouTube. De videosharingwebsite heeft het wereldwijde web op zijn kop gezet en nu kan eender wie een video posten en wereldberoemd worden.
V
an wetenschappelijke artikels tot schattige dieren tot lachende baby's, meer dan 200 miljoen video's worden dagelijks op YouTube bekeken. Oprah ontvangt ook YouTube-oprichters Chad Hurley en Steven Chen die één van hun weinige interviews geven.
Chad en Steven vertellen over hoe ze geïnspireerd raakten voor hun idee toen ze dineerden bij Steve. Zijn gasten hadden een gsm met een digitale camera die video's kon opnemen maar ze hadden geen goede manier om de beelden snel uit te wisselen. Er zijn veel diensten waarmee je foto's kan versturen maar video's uitwisselen was vrij omslachtig, traag en moeilijk. Chad en Steve maakten toen de bedenking dat het aantal mensen met een gsm-camera alleen maar zouden toenemen en trokken de conclusie dat de behoefte om deze te delen evenredig zou toenemen. Daarop bedachten ze een manier om het delen van video's te vereenvoudigen via het internet. Dat het echter zo'n succes zou worden, hadden ze echter nooit verwacht. Na 2 jaar was hun site al meer dan 1,6 miljard euro waard. Ze willen echter hun site blijven verbeteren en herpositioneren.
Elk meisje zingt wel eens voor de spiegel. Een van de grootste successen op YouTube is toevallig een meisje dat zong voor haar webcam. Esmée Denters was een tiener met een goede stem die een grote droom had. Vanuit haar slaapkamer in Oosterbeek, een kleine stad in Nederland, postte ze haar versie van Otis Redding's klassieker 'Sitting on the Dock of the Bay'. Haar verbazing was dan ook groot toen ze opgemerkt werd door miljoenen bezoekers van de site. Ondertussen hebben al meer dan 40 miljoen kijkers haar zangtalent via YouTube bewonderd. Zes maanden na haar eerste post op YouTube, kwam Esmée's droom uit. Superster Justin Timberlake spoorde haar op en tekende haar als eerste artiest op zijn eigen platenlabel. Tennman. Daarna stond ze in het voorprogramma staat van Timberlake op 16 juni in de ArenA in Amsterdam wat haar eerste officiële optreden ooit werd. Hierna reisde Denters met Timberlake mee en trad op in Noorwegen, Denemarken en tweemaal in Zweden. Toen ze samen op tour waren, brachten ze een aangename verrassing voor YouTube-fans: een versie van 'What Goes Around Comes Around'. "Wat kan een meisje van mijn leeftijd nog meer willen? Al mijn dromen zijn uitgekomen maar ik denk dat ik toch zal blijven dromen." Aldus een uitgelaten Esmée bij Oprah.
Hun huwelijk is een hit op You Tube met meer 3,5 miljoen mensen die de speciale openingsdans hebben bekeken die gebaseerd was op de climax uit de film Dirty Dancing. Vele fans van de film praten over de bruid die haar tienerfantasie werkelijkheid zag worden toen ze de laatste grote scène naspeelden als openingsdans op hun huwelijk. Fotografe Julia en filmregisseur James wilden graag iets erg dramatisch voor hun huwelijksdag. Het resultaat was, na maanden voorbereiding en training, dat het koppel hun huwelijksreceptie aftrapten met een adembenemende openingsdans zoals Johnny en Baby in Dirty Dancing. Ze zorgden dat ze elk detail juist hadden tot de spectaculaire lift op het einde, hoewel ze daar wel de hulp van 2 vrienden nodig hadden. Hun gasten vonden het geweldig en de bezoekers van YouTube genoten met volle teugen. James en Julia waren erg verrast toen ze merkten hoeveel aandacht hun video gekregen heeft. Ze worden zelfs herkend in andere landen. "Het is echt gek. Ik krijg zelfs haatmail van bruidegommen die kwaad zijn dat hun verloofde nu ook wil dansen." zegt James. Oprah heeft nog een speciale verrassing voor het koppel in petto.
Sean "Diddy" Combs, beter bekend als P. Diddy, Puff Daddy en Puffy heeft bijna zoveel namen als bezigheden. Rapper, producer, ontwerper, acteur… en dat is nog maar het begin. Deze hiphopmagnaat leidt een hectisch leven en heeft een assistent nodig. Diddy is een fan van YouTube en besloot om zijn pagina te gebruiken om een nieuwe assistent te vinden. De sollicitanten moesten een video indienen waarin ze uitleggen waarom zij geschikt zijn voor de job. Sean verduidelijkt: "Het mooie aan YouTube is dat je de tussenpersonen uitschakelt en direct de gemeenschap kunt aanspreken. Ik besef dat heel wat mensen overlopen van ambities maar zij leven in delen van het land waar ze mij nooit kunnen ontmoeten en kunnen solliciteren. 24 uur na zijn oproep ontving Diddy video's van over de hele wereld en hij besefte dat hij de selectie moest reduceren door wat meer eisen te stellen. Na duizenden video's te bekijken, heeft Diddy zijn selectie herleid tot drie personen: Heather, een zelfzekere advocate; Cedric, een getalenteerde zakenman; en Nick, een ambitieuze rapper. Ze zijn alledrie aanwezig in de studio en krijgen een laatste kans om te vertellen waarom zij de geschikte persoon zijn voor de job.
Met meer dan 71 miljoen hits was 'The Evolution of Dance' van Judson de meest bekeken video aller tijden op YouTube. De ingrediënten? Een man, een podium, een spotlight en de knapste danspasjes. Judson geeft het publiek van Oprah een demonstratie en gooit er zelfs wat nieuwe danspasjes tussen. Van 'The Twist' tot 'Proud Mary' tot 'Ice Ice Baby'. Judon brengt een ode aan de dans van de laatste decennia. Judson had echter nooit de ambitie om een YouTube-ster te worden. Hij was een professionele spreker die op het einde van zijn show iets wou brengen dat aantoonde dat het leven draait om verandering. Hij maakte de bedenking hoe dans over de jaren heen geëvolueerd is en besloot om daar iets mee te doen. De choreografie ging vlot maar de keuze van de nummers was erg moeilijk. Eens hij de muziek gemixt was, vielen alle danspasjes op hun plaats. Het begon met 12 liedjes over een tijdspanne van 2 minuten en 30 seconden. Na zijn shows stapten mensen echter op hem af met nieuwe liedjes die er absoluut bij moesten zitten. Zo bleef hij muziek toevoegen tot hij uiteindelijk op 6 minuten uitkwam.
Verdere gasten zijn Paul, de gsm-verkoper die deelnam aan het Britse talentenjacht 'Britain's Got Talent' en een instant hit werd op YouTube bij miljoenen mensen. Hij hoopte om ooit professioneel te kunnen zingen en mocht uiteindelijk een platencontract tekenen bij Simon Cowell, in de Vs bekend als jurylid bij 'American Idol'. Hij zingt een operalied van zijn eerste cd 'One Chance'.
De laatste gast is de hond Tyson, de buldog die skateboardt. Tyson toont zijn kunstjes op het podium en is volgens zijn baasje Jim een autodidact. Oprah sluit deze bijzondere aflevering af met het nieuws dat zijzelf ook een YouTube-pagina geopend heeft. De pagina is te bezichtigen op www.youtube.com/oprah.
'Oprah', nieuwe afleveringen, vanaf dinsdag 29 januari, iedere maandag, dinsdag en donderdag om 13.00 uur op VIJFtv.