's Werelds eerste audionovelle komt uit Brussel

zaterdag 30 mei 2009

Het luisterspel is weer helemaal terug, en dat heeft veel te maken met 'BXL Novelle', een project van communicatiebureau DUBOIS meets FUGGER en productiehuis Studio Helsinki in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

Audi

oboeken, podcasts en luisterspelen bestaan al langer, maar een serie speciaal geschreven voor de mp3 speler is nog niet te vaak gezien, of liever: gehoord. En bij een nieuw project hoort ook een nieuwe naam: de Audionovelle.

Beschouw het als een combinatie van het authentieke luisterspel – toch aan een mooie remonte bezig – en de telenovelle, een begrip dat sinds 'Sara' en 'Louislouise' stevig in ons collectief geheugen genesteld zit.

Het project, getiteld 'BXL Novelle', bestaat uit een reeks van 13 podcasts die telkens om en bij de 5 minuten duren en 3 maal per week verschijnen via de website http://www.bxlnovelle.be/. Het verhaal is dat van enkele jongeren op een Brusselse middelbare school die door een ongelukkig toeval plots in een positie belanden waarin ze voor moeilijke keuzes komen te staan en te maken krijgen met vooroordelen, opstand, liefde en verdriet. De rode draad is evenwel de relatie tussen jongeren en hun mentors en het respect en de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt.

Op de website kunnen bezoekers overigens alle afl everingen gratis beluisteren en downloaden en krijgen ze een overzicht van de belangrijkste personages, met biografi e en favoriete Brusselse hotspots.

Naast een verhaal dat de controverse niet schuwt kan 'BXL Novelle' ook rekenen op een sterke cast en een ervaren team van medewerkers. De hoofdrollen worden vertolkt door David Cantens, Grietje Boels en Tina Maerevoet, drie jonge acteurs met bakken talent. De regie is in handen van acteur Jan Van Looveren – bekend als 'de Joeri' van 'Trigger Happy' en recenter nog als presentator van 'M!LF' op 2BE – die zelf ook nog een rol voor zijn rekening neemt.

Opvallend is dat de opdrachtgever voor dit project de Vlaamse Gemeenschapscommissie is. Zij hopen immers via BXL Novelle het imago van leerkrachten te verbeteren en Brusselse jongeren te motiveren om ook voor die carrière te gaan.

Jongeren in de laatste graad van het secundair zijn evenwel niet de makkelijkste groep om die boodschap aan te gaan vertellen. Ze hebben er net 12 jaar school op zitten, en minstens evenveel moeilijke relaties met directie en lerarenkorps en dat verklaart meteen waarom een traditionele campagne hier niet de meest aangewezen oplossing leek.

DUBOIS meets FUGGER is van het idee uitgegaan dat aanwezigheid in de buitenschoolse activiteiten van onze jongeren de eerste doelstelling moet zijn. Het laatste dat deze campagne moet zijn is schools. De 17-18-jarige doelgroep is kritisch en hecht heel veel belang aan vrijheid: de vrijheid om de keuze te maken of ze dat beroep nu wel zo fantastisch vinden, en zelfs gewoon of ze willen luisteren naar wat je te vertellen hebt. De kracht is evenwel dat als
ze dat inderdaad willen, ze maar een muisklik verwijderd zijn. 'BXL Novelle' is aanwezig op social networking sites, kan online beluisterd worden en is ook beschikbaar voor download voor alle mp3 spelers of multimediagsm's.

'BXL Novelle' wil ook geen gratuite reclamespot zijn, maar een realistische weergave van het beroep van leerkracht. Over 13 afl everingen kan je een pak genuanceerde informatie kwijt en krijg je de kans om een personage in al z'n facetten neer te zetten. Op die manier geef je je doelgroep de kans om zelf een mening te vormen en eigen conclusies te trekken. Daarom wordt de achterliggende boodschap ook nooit gecamoufl eerd, zelfs op de homepage van de website krijg je een inzicht in het opzet van de campagne. De huidige generatie adolescenten is opgegroeid met reclame en kent het principe van gesponsord entertainment met een onderliggend, al dan niet commerciëel, doel. Zolang de inhoud goed zit, vinden ze dat ook niet erg. DUBOIS meets FUGGER maakte vanuit diezelfde strategie ook al de televisieserie '180' voor het Europees Sociaal Fonds, en de ervaring leert dat een soortgelijke infi ltratie mooie resultaten oplevert.

Tot slot misschien het sterkste punt van dit concept: de relevantie. De leerlingen krijgen een verhaal aangeboden dat net zoals de personages zeer herkenbaar is, de thema's zijn van deze tijd en in heel het luisterspel gaat iedereen wel iets of iemand vinden om zich mee te identificeren. De jongeren worden au sérieux genomen, en dat voelen ze.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Huizenjagers Vakantiehuizen' (foto: VIER - © SBS Belgium 2020)

Makelaars Alexander, Nathalie en Jhonny zoeken een tweede verblijf voor échte carnavalisten uit Aalst. Ze willen tussen Nieuwpoort en Koksijde af en toe kunnen ontsnappen aan hun drukke levens. Het liefst van al willen ze een penthouse of een appartement op de bovenste verdieping. Maar het allerbelangrijkste is een zonovergoten, groot terras waar ze met vrienden en familie kunnen genieten van een glaasje. Jhonny kleurt wel erg buiten de lijntjes, met een superdeluxe woonboot. Budget: 450.000 euro.

'Huizenjagers Vakantiehuizen', om 20.30 uur op VIER.

Dossiers