RTL-zenders halen in Europa 45 miljoen euro op voor Haïti
Kort na de zware aardbeving in Haïti op 12 januari 2010, hebben de tv-kanalen en radiostations van de RTL Group in heel Europa hun kijkers en luisteraars opgeroepen om geld te doneren aan de slachtoffers van de ramp. Dat gebeurde via uitgebreide berichtgeving, grote liefdadigheidsshows, speciale trailercampagnes en op de talrijke websites. Dat resulteerde in een bedrag van meer dan 45 miljoen euro voor noodhulp en steun op lange termijn.
Gerhard Zeiler, CEO van RTL Group: 'Het schenken van aandacht en het verzamelen van donaties om mensen in nood te helpen, heeft een lange traditie in onze activiteiten. Door de populariteit van tv en radio hebben we een grote verantwoordelijkheid. En onze zenders en programmamanagers nemen deze verantwoordelijkheid heel serieus. Mijn dank gaat uit naar onze kijkers en luisteraars die zo gul geschonken hebben. Maar zeker ook naar onze medewerkers en verslaggevers die dit mogelijk hebben gemaakt.'
RTL Group haalt geld op via verschillende acties
Het vlaggenschip van RTL Nederland, RTL 4, heeft samen met de openbare omroep Nederland 1 en de commerciële zender SBS 6 een benefiet georganiseerd. Op donderdag werd tegelijkertijd op drie kanalen de show 'Nederland Helpt Haïti' uitgezonden waarvan 41,7 miljoen euro uit donaties werd opgehaald. De Nederlandse regering verdubbelde het bedrag, waardoor het totale bedrag van 83,4 miljoen euro kon worden doorgestuurd naar SHO, een consortium van verschillende organisaties. De meeste commerciële radiostations, waaronder Radio 538 van RTL Nederland, hebben ook hun steentje bijgedragen in een gezamenlijk initiatief.
In Spanje is Grupo Antena 3 - bestaande uit de belangrijkste tv-zender Antena 3 en de radiostations Onda Cero en Europa FM - begonnen met de Ayuda a Haití campagne. Binnen 48 uur haalde deze campagne zo'n 1,3 miljoen aan giften op.
In Duitsland is Mediengruppe RTL Deutschland gestart met een trailercampagne op de zenders RTL Television, Vox, N-TV en Super RTL. Tot nu toe is meer dan 1,9 miljoen euro geschonken door de kijkers. Ook heeft de liefdadigheidsstichting 'Stiftung RTL - Wir helfen Kindern eV' besloten om € 100.000 te bieden om de noodhulp te financieren, waardoor het totale bedrag meer dan 2 miljoen is. Onder anderen zullen de donaties van de kijkers worden gebruikt voor de wederopbouw van het weeshuis in Trichet, dat werd gesponsord door een RTL Spendenmarathon enkele jaren geleden en nu volledig werd verwoest tijdens de aardbeving.
In Frankrijk organiseren M6 en RTL Radio in samenwerking met de krant Le Figaro de campagne Sauvons les enfants d'Haïti. De opbrengst van het fonds zal worden beheerd door de Fondation de France en zal voornamelijk worden besteed aan de wederopbouw van onder anderen de weeshuizen, kleuterscholen, scholen en klinieken én het verstrekken van gratis gezondheidszorg.
Daarnaast heeft Groupe M6 ook een trailercampagne op haar zenders M6 en W9 sinds 15 januari, waarin de nieuwsankers oproepen om Unicef te ondersteunen. Afgelopen zondag heeft de voetbalwedstrijd tussen club Groupe M6's Girondins de Bordeaux tegen Olympique Marseille 33.000 euro opgebracht. Per verkocht ticket werd 1 euro doorgestort aan Unicef.
Vanaf dag één, en voor één week, is RTL Radio media-partner van de vereniging 'Medecins du Monde'. In elk van haar nieuwsbulletins en op de website van het station, zal RTL Radio haar luisteraars uitnodigen om te doneren voor Haïti.
RTL België en de publieke omroep voor Franssprekende bevolking van België, RTBF, organiseerde een gezamenlijk programma ten voordele van de slachtoffers van de aardbeving. De show 'SOS Haïti' werd donderdag tegelijkertijd uitgezonden op RTL-TVI en La Une (RTBF). Hier werd 198.000 aan donaties voor verschillende hulporganisaties opgehaald. 'SOS Haïti' liep ook op de radiozender Bel RTL en op de website RTLinfo.be.
RTL Radio Deutschland, RTL Klub in Hongarije, RTL Televizija in Kroatië, Alpha TV in Griekenland en RTL Lëtzebuerg hebben ook uitvoerig gerapporteerd over de ramp.
De tv- en radiozenders van de RTL Group hebben uitgebreid verslag gebracht vanuit Haïti om de mensen bewust te maken van de noodzaak voor hulp aan de mensen van Haïti. De Amerikaanse correspondent van RTL Radio was een van de eerste journalisten ter plaatse. Verslaggevers van Mediengruppe RTL Deutschland zijn sinds 13 januari (een dag na de ramp) ter plaatse. Speciale correspondenten van RTL Nederland en RTL België maakten ook live reportages vanuit Haïti en interviewden ooggetuigen, overlevenden en medewerkers van humanitaire organisaties.