Pleziert de VRT zijn partners via 'Fata Morgana'?
De redactie van De Standaard drukt vandaag zijn bedenkingen uit over de opdrachten van 'Fata Morgana'. Zo viel de K3-opdracht over de liefde 'toevallig' samen met de lancering van K3's nieuwe single 'Kusjesdag'. Deze week is het dan weer de beurt aan Kuifje, waarvan deze zomer een musical loopt.
A
mper een week na de uitzending van 'Fata Morgana' kwam de single van K3 de 'Ultratop' binnen als hoogste nieuwe. Dat was wellicht ook het geval zonder het programma, maar toch kun je er vragen bij stellen. Want Studio 100, de eigenaar van K3, heeft een contract met de VRT en is daardoor quasi hofleverancier voor de kinderzender.
Ann Marain van Sultan Sushi, het productiehuis achter 'Fata Morgana', zegt dat het programma niet misbruikt wordt om VRT-partners te plezieren. 'We doen altijd onze (sic) uiterste best om uit de buurt van de commercie te blijven. In het geval van K3 proberen we de meisjes al drie jaar in Fata Morgana te krijgen. Dat ligt voor de hand: Fata Morgana heeft ook veel jonge kijkers.'
Nu kwam het Studio 100 wel heel goed uit dat K3 in 'Fata Morgana' zat als de nieuwe single gepromoot moet worden. Je zou durven gaan denken dat Studio 100 bepaald heeft wanneer hun drie zingende dames mochten komen opdraven in het programma. 'Studio 100 heeft een aantal beschikbare data voorgesteld,' zegt Ann Marain. 'K3 heeft het liedje Kusjesdans gezongen op het slotevenement, maar de single kwam verder niet aan bod in de uitzending. Het liedje paste gewoon in de romantische aflevering.'
Deze week was het dan opnieuw prijs. Zedelgem werd door Jelle Cleymans uitgedaagd met een kuifjesopdracht. Zo moesten er onder meer vijftig Bobbies verzameld worden. Niet toevallig speelt Jelle Cleymans de hoofdrol in 'Kuifje - De Zonnetempel' en nog minder toevallig is Eén partner van de musical. Opnieuw een goede promotiestunt via een goed bekeken programma dus.
De reclame voor de musical is bijzaak, aldus Ann Marain. 'Dit jaar vieren we de honderdste verjaardag van Hergé, Spielberg gaat hem verfilmen: dat is de aanleiding. Een stripverhaal is voor ons een mooie magische uitdaging. De VRT werkt mee aan de musical Kuifje - De Zonnetempel, maar daar zien we geen graten in.'
Marain is zelfs fier dat de uitgever van Kuifje, Moulinsart, de toestemming heeft gegeven aan 'Fata Morgana' om een uitzending aan de jonge reporter te wijden. 'Moulinsart is geweldig streng, maar in dit geval speelde de musical in ons voordeel. Wat niet wil zeggen dat alles mocht. Eén uitdaging bestond uit het nabouwen van de raket van professor Zonnebloem, maar dat mocht niet. Duizend Kuifjes verzamelen was ook uitgesloten: er is maar één Kuifje.'
Niet enkel Sultan Sushi, maar ook de VRT ontkent met klem dat de openbare omroep zich voor de kar laat spannen. 'De keuze van de BV's en de thema's moeten passen in het concept van Fata Morgana. We laten ons iets meer inspireren door de actualiteit, zoals bij de aflevering van de Tour in Roeselare,' zegt Lesley Hernalsteen. Of diende dat laatste om de eigen Tour-programma's te promoten?
Bron: De Standaard