Kijkcijfers : Het najaar is goed begonnen voor VTM
Een sterke avond, zonder één zwak moment, en dat zowel bij de kijkers als voor de adverteerders. Zo kan je de eerste VTM-avond van dit najaar het best samenvatten aan de hand van de kijkcijferrapporten. De volgende cijfers zijn daar een mooie illustratie van.
- Het Nieuws - 639 833 - 40,1 (*)
- Het Weer - 633 874 - 37,1 (*)
- Sketch Up - 631 852 - 38,4 (*)
- Familie - 877 290 - 40,5 (*)
- Toast Kannibaal - 747 481 - 34,6 (*)
- Aspe - 830 076 - 38,1 (*)
Met dit aanbod heeft VTM dus veel kijkers geboeid en tegelijkertijd de grote groep bereikt die voor de adverteerders interessant is. Dit resultaat ligt dus perfect in de lijn van de boodschap, die programmadirecteur Jan Segers had meegegeven bij de voorstelling van de najaarsprogramma's. "Programmeren voor VTM heeft iets van een paradox. VTM moet breed zijn, uiteraard en de grootst mogelijke groep kijkers bereiken. Maar tegelijkertijd moet VTM selectief zijn en gericht programmeren om alle doelgroepen aan zich te binden", zo luidde het toen. Dat is alvast gelukt op deze eerste avond.
Ook in de vooravond heeft VTM een goede start genomen. "1&70" haalt zelfs het hoogste marktaandeel in zijn tijdslot (22,5% op VVA 18-54) en "Splash!" – de nieuwkomer op dat uur – moet daar nauwelijks voor onder doen (21,1% op VVA 18-54).
Kortom : VTM heeft een prima eerste rit gereden en dat is veelbelovend. Niet meer, maar ook niet minder.
(*) PROGRAMMA - AANTAL KIJKERS - MARKTAANDEEL VVA 18-54