Kijkcijfers : goede start van het najaar voor VTM
Het eerste cijferrapport van het nog prille schooljaar oogt mooi voor VTM en sluit perfect aan bij de boodschap van programmadirecteur Jan Segers voor de aanvang van dit najaar. "VTM moet breed zijn en de grootst mogelijke groep kijkers bereiken. Maar tegelijkertijd moet VTM selectief zijn en gericht programmeren om alle doelgroepen aan zich te binden". In deze dubbele opdracht is VTM tijdens de eerste week van het televisienajaar met verve geslaagd.
D
e kijkers vonden massaal hun weg naar de VTM-programma's. Het meest in de smaak vielen Familie (877.000 kijkers) – Vlaanderen apprecieert dus de vernieuwingsoperatie – Aspe (830.000), Wie wordt de man van Wendy? (790.000), Supernanny (750.000), Toast Kannibaal (748.000), Dancing on Ice (732.000), Wittekerke (726.000), De Pfaffs (715.000), De Planckaerts (704.000), Lili en Marleen (685.000) en Het Nieuws (640.000). Al deze programma's zitten in de kopgroep van de meest bekeken programma's van Vlaanderen.
Als commerciële zender heeft VTM twee soorten klanten: de kijkers en de adverteerders. Voor deze laatste categorie is de doelgroep VVA 18-54 (Voornaamste Verantwoordelijke voor Aankoop in de leeftijdsgroep 18-54) zeer belangrijk. En ook op dat vlak kan VTM een zeer positief rapport voorleggen.
VTM was namelijk vijf van de zeven dagen marktleider, waardoor de zender ook over de hele week de best bekeken was van alle Vlaamse zenders. VTM staat op één van maandag tot en met donderdag, maar ook op zondag, waar de zender hoge ogen gooit dankzij 101 Vragen aan VTM, De Pfaffs en Dancing on Ice. Dat laatste programma trekt week na week meer kijkers. Voor de eerste aflevering waren er dat 501 000, voor de tweede 677 000 en gisteren liep dat aantal op tot 732 000, met een piek boven de 900 000 kijkers. Op zaterdag blijft Dancing on Ice rond de 520 à 530 000 kijkers draaien.
In vergelijking met vorig jaar is het marktaandeel van VTM tijdens die eerste week gestegen van 23,7% naar 27,6%.
Ook in de vooravond doet VTM het een pak beter dan twaalf maanden geleden. Toen was het marktaandeel tussen 17 en 19 uur 15,3%, nu is dat opgelopen tot 21,1%. In dat tijdslot zitten nu Babyboom, Splash en 1&70.
De Oscar voor de Grootste Sprong Voorwaarts gaat in deze eerste week naar SOS Piet. Vorig jaar haalde dit programma op zaterdag in de vooravond een marktaandeel van 23,9%. Dit jaar wipt het EHBO-programma voor keukenproblemen in één ruk naar 39,2%.
Dit is dus een mooi eerste rapport, een duidelijke stap in de goede richting, maar er is nog heel veel werk. Een verbouwing is nu eenmaal een werk van lange adem.