Finale 'Eurosong 2006': een eigenzinnig verslag

zondag 19 februari 2006

Vanavond wordt het voor n van de 7 finalisten niet 'Acropolis Adieu', maar 'Acropolis here I come'. Hun lot ligt tijdens deze wedstrijd in handen van 6 miljoen bondscoaches. Zeg nu zelf: iedereen heeft wel een oordeel over een Eurosongfinalist.

Onre

chtstreeks doet het me wel denken aan de uitspraak van Elvina Rens enkele weken geleden tijdens een interview over 'X Factor'. "Hoe je het ook draait of keert: de mensen kijken eerst naar het plaatje. Dan pas luisteren ze naar je muziek. Wanneer het plaatje verkeerd is, spreken mensen daar als allereerste over. Alleen hoop ik dat het plaatje nooit belangrijker wordt dan de muziek. Dan zijn we verkeerd bezig."

De voorbije weken is er immens veel geschreven en neergepend over heel deze wedstrijd. Vooral topfavoriete Belle Perez moest het vaak ontgelden. Helaas vergeten we maar al te vaak dat deze zangeres een op en top professionele zangeres is, die met 'mi corazon' haar muziek brengt. Net zoals de andere finalisten. Zo had zelfs de vakjury niet gezien dat haar danser vorige keer op het podium stond. Is het misschien eigen aan de Vlaming dat de favoriet nooit mag winnen. Het is mooier dan een topper op z'n bek te zien gaan dan een leuke strijd te krijgen.
 
In mijn ogen blijft bij 'Eurosong' nog altijd de regel van de rij van 20 van toepassing. Vergelijk het maar met de rij: nodig 19 blondines uit, dan zal elke andere haarkleur altijd als eerste opvallen. Ook bij het songfestival geldt deze regel. Nocturne van Secret Garden won destijds ook slechts met amper 23 woorden.

Elke finalist is eigen in zijn muziekgenre. Voor velen klinkt misschien de sound van Brahim vreemd in de oren. Zijn performance was enorm gebaseerd op de Franse ra en r&b-scene. Is zijn sound misschien onbekend en daarom ook onbemind in Vlaanderen? Of zit er meer achter.

Het nummer van La Sahkra is weggehaald uit de revue en vernieuwend voor een Eurovisiesongfestival. Zangeres Petra gaf enkele dagen geleden een ijzersterk interview weg voor de krant. Ze is met de jaren duidelijke gevolueerd als artieste. Daarentegen merk je duidelijk dat haar persoonlijkheid gegroeid is. "Werken in de klerenwinkel heeft mij m'n gewone leventje teruggeven en m'n sociale contacten hersteld. Mijn voetjes worden terug op de grond gezet." Niets is echter zo pijnlijk als hetgeen recht uit je hart komt, creatief wordt afgemaakt. Niets geeft een grotere euforie wanneer het wordt gewaardeerd.

De uitspraak van de dag kwam echter van Els De Schepper. "Mensen denken vaak dat een clown zaken niet serieus neemt. Dat is compleet fout. Ook een clown moet heel hard aan zijn act werken."
Ieder mens op deze aardbol droomt van een beetje respect in zijn leven. Ergens hoopt hij dat zijn lot ook niet in de handen ligt van zes miljoen bondscoaches. Uiteindelijk zijn we dat allemaal. Als het goed gaat met ons landje is alles zonneschijn, maar als het fout draait zijn we vernietigend. Je zal maar de job van Rene Vandereycken hebben.

En dit is het hem juist. Heel 'Eurosong 2006' is in de eerste plaats een mooie televisieshow. Voor vele artiesten is het de ideale springplank om met hun persoonlijk creatieve ei naar buiten te komen. 3x 1,4 miljoen kijkers remember! Het is de ideale manier om de brug tussen je product en kijkend Vlaanderen te overbruggen. Zij gaan immers nooit op zoek naar het beleg van hun smaakpapillen. Dat moet op een schoteltje in hun fauteuil gebracht worden.

DOSSIER: Eurosong 2006

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Het Gezin' (foto: Eén - © VRT 2019)

Pleegzoon Jawad gaat in Willebroek naar een nieuwe school. Hij is zenuwachtig, want hij kent nog niemand in zijn klas. In Beringen zijn de inschrijvingen voor het eerste kleuterklasje gestart. Jonathan en Shareen hopen op een school vlak bij huis. En bij de familie van Steven en Isabelle nemen de twee oudste dochters enkele beslissingen tegen de goeie raad van hun ouders in.

'Het Gezin', om 20.40 uur op En.

Dossiers