EXQI-multimediaplatform uit de startblokken

woensdag 30 september 2009

Donderdag 1 oktober gaat EXQI Intro van start. De komende vier maanden zal EXQI Intro de overgangszender vormen naar de nieuwe algemene zender EXQI Plus, die in februari 2010 zal starten. De overgangsprogrammatie zal bestaan uit een evenwichtig aanbod van sport en cultuur.

S


portliefhebbers zullen kunnen genieten van onder meer live-uitzendingen van de EUROPA League, de EXQI League, evenals de U21-wedstrijd België-Frankrijk en tal van andere sporten. Daarnaast krijgen ook het dagelijkse 'Cultuurjournaal' en concerten van onder meer Clouseau, Milk Inc, Eva De Roovere en Toots Thielemans, een vaste plaats in het programma-aanbod.

Het EXQI-project behelst wel heel wat meer dan alleen televisie en beantwoordt aan de huidige en toekomstige behoeften van de mediaconsument op vlak van internet, mobiel, on demand ... . Daarvoor werkt EXQI samen met heel wat partners.

EXQI Intro, en later dus ook EXQI Plus, is beschikbaar op de analoge kabel. Voor de juiste frequentie, raadpleeg de website zenders.be en geef je postcode in.

EXQI speelt in op het veranderende mediaconsumptiegedrag
Vroeger werden media vooral via print, radio en tv geconsumeerd. Maar vandaag verandert de mediabeleving fundamenteel. De consument doet een beroep op meer verschillende platformen, afhankelijk van zijn verlangen in snelheid, kwaliteit of van de plaats waar hij zich bevindt. Daardoor groeien de 8 mediadeelgebieden, m.n. tv, radio, internet, print, mobile tv, on demand, digitale cinema en digital signage, naar elkaar toe.

'De vraag naar een gepersonaliseerd mediaconsumptiemodel is dus actueler dan ooit', licht Gabriel Fehervari, CEO EXQI nv, toe. 'Het EXQI-mediacontentplatform biedt een antwoord op die evolutie. EXQI zal content maken en aanleveren aan de 8 genoemde deelgebieden. De kernidee achter het project EXQI is het aanmaken en centraal beheren van hoogkwalitatief beeldmateriaal van sport, ontspanning, cultuur, lifestyle, enz. Die content wordt aangepast aan de eigenheden van elk mediaplatform. EXQI zal niet alle platformen zelf uitbaten. Voor het merendeel zullen we ons verbinden aan strategische partners. Elke partner haalt profit uit het medegebruik van de content. EXQI is als het ware een grote verzameling van content die aan bepaalde waarden beantwoordt: zelfontplooiing, verbondenheid, duurzaamheid en een positieve kijk op het leven.'

Overzicht van een aantal strategische EXQI-partners
Voor de invulling van EXQI.NET, een dynamisch en krachtig internetplatform, zal er worden samengewerkt met YouView nv, van Vincent Van de Putte, dat instaat voor de volledige uitbouw van het platform, en eveneens extra content zal toevoegen. De sterkte hier zal liggen in de optimale cross promotion over het gehele EXQI platform heen.

EXQI is in eind onderhandeling met twee GSM operatoren om nog dit jaar een Mobile Virtual Network Operating platform te starten onder de naam EXQI MOBILE.

EXQI FOCUS is de naam waaronder DIGITOPIA nv van Jan Bussels en EXQI content zullen brengen naar bestaande beperkte netwerken zoals die van apothekers, wachtzalen van huisartsen en retailketens. Tegen eind 2010 zullen dat zo'n 3000 schermen zijn.

EXQI FM wordt vanaf 31 oktober de nieuwe naam van Radio Be One. EXQI FM zal als belangrijke communicatietool worden ingeschakeld om het gehele EXQI-platform te ondersteunen.

In het kader van de lancering van de digitale lifestylethemazender EXQI Life heeft EXQI een alliantie aangegaan met het Luxemburgse LUXE.TV van Jean Stock. De programma's zullen het accent vooral leggen op gezondheid, reizen, luxe, beroemdheden, mode en wetenschap. EXQI Life zal in het begin de frequentie van EXQI Culture delen.

De alliantie houdt het gebruik in van meer dan 1000 HDTV documentaires. Luxe TV neemt ook omgekeerd programma's over van EXQI.

'Op die manier voegen we een derde thematische zender toe aan het bestaande digitale televisieplatform met EXQI Sport en EXQI Culture. De bedoeling is om een optimale kruisbestuiving en doorverwijzing te genereren tussen de algemene zender EXQI Plus en de digitale zenders', verduidelijkt Gabriel Fehervari.

Concentra heeft een overeenkomst met EXQI om een eigen programmablok te verzorgen van 14.00 uur tot 17.00 uur.

Met Corelio gaat EXQI een exlusieve samenwerking aan in het kader van marketingacties en het sharen van bewegende beelden. EXQI zal beeldmateriaal van de EXQI League aanleveren voor de sites van Corelio (nieuwsblad.be – sportwereld.be – actua24.be). Later in oktober plant Corelio een lanceringscampagne daarover naar zijn lezers en surfers. Daarnaast kondigt EXQI al zijn wedstrijden en tv-programmatie rond de EXQI League aan in de Corelio-kranten.

Stapsgewijze lancering
Wat volgt is een tijdsschema dat indicatief aangeeft welke lanceringen er op het programma staan tot de introductie van EXQI Plus rond februari 2010.

01/10 EXQI Intro Vlaanderen
31/10 EXQI FM
30/11 EXQI.Net
01/12 EXQI Mobile en EXQI Life
01/01/2010 Start promo & marketing EXQI Plus
01/02 EXQI Plus

Programmatie EXQI Intro
Telenet heeft midden augustus groen licht gegeven voor de start van de analoge brede zenders EXQI Plus. Aangezien EXQI Plus een nationaal project is, lopen de onderhandelingen met de Waalse kabelmaatschappij VOO op dit ogenblik 'in een positieve en opbouwende sfeer, met het oog op een lancering op zeer korte termijn van de EXQI zenders op het VOO-netwerk'.

Daarom werd beslist om op 1 oktober in Vlaanderen niet met een aftelklok te starten, maar toch al met EXQI Intro, dat een selectie van de beste concerten en sportprogramma's brengt. Het is de bedoeling om 4 uur content per dag te brengen tussen 18.30 en 22.30 uur. Hierop kunnen wijzigingen voorkomen wanneer er live sportwedstrijden zijn.

Op 1 oktober start ook, analoog én digitaal, het eerste dagelijkse Cultuurjournaal, met Valerie Bauwens. Verder kunnen de cultuurliefhebbers kijken naar concerten van onder meer Clouseau, De Kreuners, Milk Inc, Arsenal, Eva De Roovere, Sioen en Toots Thielemans.

Op sportief vlak staan volgende eyecatchers al geprogrammeerd:
1 oktober - 19.00 tot 21.00 uur Toulouse – Club Brugge (Europa League)
2 oktober - 20.20 - 21.28 uur Beveren – Antwerp (EXQI League)
7 oktober - 20.15 - 22.28 uur Mons – Dender (EXQI League)
9 oktober - 20.15 - 22.28 uur Lierse – Beveren (EXQI League)
13 oktober - 20.40 uur België – Frankrijk (under21 wedstrijd)

Naast voetbal is er ook aandacht voor onder meer powerboating, autoracen, zaalsporten en wielrennen.

Op 1 oktober ziet de programmatie er als volgt uit:

18.30 uur Cultuurjournaal
18.45 uur LIVE Toulouse – Club Brugge
21.00 uur World Music Awards 2008
22.25 uur KRK Racing (Belgian GT, met pilotenduo's Koen Wauters + Jeffrey Van Hooydonk en Raf Vanthoor + Kris Wauters)
23.00 uur Highlights Magazine
24.00 uur Cirque Belgique (maandelijks magazine rond de Belgische boardscene)


Lees ook:
EXQI Intro vanaf donderdag als opwarmer voor EXQI Plus
Voormalig VRT-filmkenner Roel Van Bambost naar EXQI
Vanseveren geen adviseur meer bij EXQI
Telenet versterkt aanbod met vtmKzoe, EXQI Plus en Discovery
EXQI Plus krijgt plaats op analoge kabel: start in november
Nieuwe zender Exqi start dit najaar

DOSSIER: EXQI Plus: de nieuwe zender van Alfacam

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Canvas logo

Aan de hand van persoonlijk beeldmateriaal wordt het bewogen leven van Matangi/Maya/M.I.A. geschetst - een opmerkelijke transformatie van vluchteling tot popster. Matangi is de dochter van de oprichter van het gewapende Tamil-verzet in Sri Lanka. Ze vluchtte met haar gezin mee naar Groot-Brittannië, waar ze Maya werd, een vroegrijpe en creatieve Londense tiener. De wereld leerde haar kennen als M.I.A., de popster die met de zelfzekerheid van een multicultureel jongere een catchy mix brengt van Tamilpolitiek, kunstchoolpunk en hiphop-beats.

'Matangi/Maya/M.I.A', om 23.45 uur op Canvas.

Dossiers