Boete voor Canvas door sponsorvermelding Nationale Loterij

dinsdag 3 december 2019

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) controleerde de uitzending van het programma 'De Ideale Wereld' op donderdag 5 september 2019 op Canvas. Voor en na het programma worden sponsorvermeldingen uitgezonden, waaronder een sponsorboodschap voor een kraslot van de Nationale Loterij.

Volgend uit de regelgeving mogen sponsorboodschappen niet rechtstreeks aanzetten tot consumptie. De boodschap moet zich op promotioneel vlak beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. Anders dan bij reclameboodschappen is terughoudendheid vereist bij deze vorm van commerciële communicatie.


De VRM oordeelt dat door de betreffende sponsorboodschap de kijker rechtstreeks wordt aangespoord tot aankoop van de krasloten. Het product wordt specifiek aangeprezen door middel van promotioneel woordgebruik.

Bijgevolg heeft de VRT een inbreuk begaan op artikel 91, eerste lid, 2°, en artikel 92 van het Mediadecreet.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat bij VRT reeds eerder gelijkaardige inbreuken zijn vastgesteld. Bijgevolg wordt een administratieve geldboete van 10.000 euro opgelegd.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Canvas logo

Aan de hand van persoonlijk beeldmateriaal wordt het bewogen leven van Matangi/Maya/M.I.A. geschetst - een opmerkelijke transformatie van vluchteling tot popster. Matangi is de dochter van de oprichter van het gewapende Tamil-verzet in Sri Lanka. Ze vluchtte met haar gezin mee naar Groot-Brittannië, waar ze Maya werd, een vroegrijpe en creatieve Londense tiener. De wereld leerde haar kennen als M.I.A., de popster die met de zelfzekerheid van een multicultureel jongere een catchy mix brengt van Tamilpolitiek, kunstchoolpunk en hiphop-beats.

'Matangi/Maya/M.I.A', om 23.45 uur op Canvas.

Dossiers