Binnenkort nieuw op En: 'De Noodcentrale'

donderdag 11 februari 2016

En stelde donderdag 'De Noodcentrale', een reeks die een indringende blik werpt op het kloppend hart van de hulpdiensten, voor. Dat gebeurde op de Europese dag van het noodnummer 112.

Voor het eerst zwaaien de deuren van de noodcentrales 100 en 101 open voor een filmploeg. De kijker maakt kennis met de calltakers die 24 uur op 24 de noodoproepen in de provincie Antwerpen beantwoorden.


De provincie Antwerpen krijgt 700.000 noodoproepen per jaar. In de zevendelige reeks kruipt de kijker mee in de hoofdtelefoon van de noodnummers 112/100 en 101, die vaak als eerste hulpverleners de mensen bijstaan op cruciale momenten in hun leven.

'Het programma is een ijzersterk idee voor Eén. Het is meeslepende televisie over een job die onzichtbaar is, een wereld die voor ons verborgen is, maar wel een cruciale en tevens een essentiële schakel vormt voor mensen in nood. Het is een geweldig plan van productiehuis De Chinezen om de arena te beperken tot de noodcentrale en de calltakers, het zenuwcentrum waar al de verhalen samen komen terwijl ze aan het gebeuren zijn. Soms zijn het grote dramatische gebeurtenissen, maar ook soms grappige en kleine verhalen', vertelt netmanager van Eén Olivier Goris.

Majoor Joris Van Linden, diensthoofd noodcentrale 112/100 Antwerpen vult aan: 'De calltakers zijn de steun en toeverlaat van degene die aan de lijn hangt. De noodcentrale geeft de mogelijkheid om aan het grote publiek te tonen hoe er gewerkt wordt, wat  de noodcentrale kan betekenen en welke grote verantwoordelijkheid de operatoren dragen.'

Ook hoofdcommissaris van de Federale Politie Jean-Claude Gunst drukt erop dat ondanks de verschillende informatiecampagnes over de noodnummers het grote publiek niet weet waarvoor de noodnummers gebruikt kunnen worden en wanneer het beter is om het niet te doen.

'De noodcentrale is ook nog steeds op zoek naar nieuwe medewerkers. Calltaker is een mooie job. Want waar vind je een job waarbij je na je shift naar huis kunt rijden met de voldoening dat je de hele dag mensen in nood hebt kunnen helpen?', aldus Gunst.

'De Noodcentrale' heeft ook veel aandacht besteed aan de privacy. Alle mogelijke manieren werden gebruikt om ervoor te zorgen dat de bellers door niemand herkend konden worden. Alle persoonlijke gegevens werden in de montage weggelaten en alle oproepen werden bewerkt met forensische stopwaarden en spraakpatronen. Een deel van de oproepen werd zelfs ingelezen door een andere stem.

'De Noodcentrale', vanaf dinsdag 1 maart elke week om 20.35 uur op Eén.

DOSSIER: Voorjaar 2016: alle plannen (BE)

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

Kamal Kharmach (foto: Eén - © VRT 2019)

Kamal Kharmach helpt Bakkerij Laurens. Melissa droomt ervan om haar bakkerij uit te breiden, echtgenoot Laurens werkt enorm lange nachten om alles draaiende te houden. Het koppel wil een betere toekomst voor hun dochter, die ze amper zien opgroeien. Kamal wil dat het koppel efficinter gaat werken. Hij confronteert hen ook met de harde waarheid: er is geen geld om de zaak uit te breiden, erger nog: de focus moet gaan naar het redden van de zaak.

'Andermans Zaken', om 20.40 uur op En.

Dossiers