Studenten krijgen gratis drank in ruil voor posts social media
Diverse bedrijven die het onder jongeren populaire alcoholhoudende drankje Hard Seltzer verkopen sluiten contracten met studenten waarin wordt geregeld dat zij blikjes alcohol krijgen in ruil voor posts met het drankje op social media.
Dit blijkt uit aflevering vijf van de Podcast 'Bezopen' van Omroep MAX voor NPO Radio 1.
In de podcast 'Bezopen' vertelt een student over een overeenkomst die zijn studentenhuis had afgesloten met Viper, onderdeel van Koninklijke Grolsch. Als de studenten posts plaatsten met foto’s van het betreffende merk op social media, kregen ze trays met blikjes gratis thuis geleverd. 'Het is voor ons gewoon een heel goedkope manier om aan drank te komen.' De redactie van de MAX-podcast 'Bezopen' heeft van de afspraken die Viper heeft gemaakt met studenten overeenkomsten in handen.
Uit een recente steekproef van de Stichting Lieve Mark, die zich inzet om mentaal welzijn van jongeren te verbeteren, onder studenten, blijkt dat in Den Haag en Delft één op de drie dergelijke afspraken maakt of heeft gemaakt met de alcoholindustrie. Of ze kennen mensen die dat doen. De steekproef werd gedaan tijdens de Coke Show, een theatervoorstelling over de gevolgen van alcohol en drugs in het studentenleven.
Ontzettend kwalijk
Tweede Kamerlid Daniëlle Jansen van NSC is verontwaardigd over deze werkwijze van de bedrijven. Zij zegt in de podcast: 'Deze geraffineerde werkwijze is ontzettend kwalijk. Het is doelbewust om mensen aan de alcohol te helpen en daar wil ik vanaf. Als je drankgebruik van studenten wil verminderen staat dit er haaks op natuurlijk.' Ze gaat de betreffende VVD-staatssecretaris Vincent Karremans om uitleg vragen.
Een woordvoerder van Viper zegt in een reactie: Het gratis weggeven van trays en overeenkomsten met studentenhuizen herkennen wij niet, het is geen methode die door Viper wordt gebruikt. Want gratis weggeven van alcoholhoudende drank -in welke vorm dan ook- is niet toegestaan. Dat past niet bij verantwoorde alcoholmarketing, en dat doen wij dan ook niet. Over de overeenkomst tussen het bedrijf en studenten die in handen is van de redactie laat de woordvoerder weten: 'De bijgevoegde overeenkomst is een oude overeenkomst uit 2022 en betreft overigens een samenwerking met een event. Zoals hierboven aangegeven werken we inmiddels alleen nog met promotiemateriaal of kortingen, dus niet met gratis drank.'
Over 'Bezopen'
In de zesdelige podcast onderzoeken Elles de Bruin (61) en haar dochters Julia (26) en Faye (21) de normalisatie van alcohol in Nederland. Waarom is ons maatschappelijke leven zo doordrenkt van alcohol? Aflevering vijf van 'Bezopen' gaat over studenten, volgens deskundigen een probleemgroep als het om alcohol gaat omdat zij gemiddeld zeker twee keer zo veel drinken als hun leeftijdsgenoten. De MAX-podcast 'Bezopen' voor NPO Radio 1 is te beluisteren op NPO Luister en de andere podcastplatforms.