Luistercijfers: Vliegende start van nieuwe radioseizoen voor Qmusic en JOE

De radiozenders van DPG Media beleven een vliegende start van het nieuwe radioseizoen. Volgens de meest recente cijfers van het NMO Luisteronderzoek verstevigt Qmusic de nummer 1-positie met de grootste groei van alle zenders en verovert JOE de vierde plek van Nederland.
Gezamenlijk behaalden de radiozenders van DPG Media in september een marktaandeel van 32,1% (+15%).
Qmusic is grote winnaar in september
Qmusic bewijst eens te meer de absolute nummer één van Nederland te zijn. De zender behaalde in september een marktaandeel van 21,9% (20-49 jaar), een forse groei van 2,6 procentpunt (+13%) vergeleken met vorig jaar. Geen enkele andere zender wist meer te groeien. Het succes is mede te danken aan de spanning rondom 'Het Geluid', dat dit seizoen startte met een waarde van € 20.000 vanwege het 20-jarig jubileum van de zender. In totaal luisterden maar liefst 7,3 miljoen Nederlanders (13+) naar Qmusic, 400.000 meer dan vorig jaar.
JOE verovert de vierde plek van Nederland
Ook JOE laat een ongekende groei zien. Met een marktaandeel van 7,0% (20-49 jaar) en een groei van 15%, streeft de zender Radio 10 voorbij en is nu de vierde zender van het land. Deze mijlpaal, bereikt in slechts twee jaar tijd, werd afgelopen maand mede gedragen door het succes van de '80s Top 800': een week lang de 800 beste hits uit de jaren 80, samengesteld door de luisteraars. Naast de muzikale hoogtepunten, gingen Coen & Sander die week samen met luisteraars de uitdaging aan om een week lang te leven zonder smartphone. Het totale bereik van JOE steeg naar 5,1 miljoen luisteraars (13+), een half miljoen meer dan een jaar geleden.
Grootste groei voor radiozenders DPG Media
De themazenders behalen samen een marktaandeel van 3,1%, waarmee het gezamenlijke marktaandeel binnen de doelgroep 20-49 jaar uitkomt op 32,1%, een forse groei van +15% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Hiermee is DPG Media de sterkst groeiende radio-exploitant van Nederland. Gezamenlijk bereikten de zenders 10,4 miljoen luisteraars (13+), een stijging van ruim 700.000 luisteraars ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
Roland Snoeijer, Programma Directeur bij Radio van DPG Media: 'Deze cijfers zijn fenomenaal en een fantastische beloning voor de creativiteit en passie van onze teams. Qmusic weet naast de consistente programmering ook met verslavende events als 'Het Geluid' de luisteraar dagelijks lang te boeien. En JOE bewijst dat er een enorme vraag is naar de tijdloze feel good-hits uit de 70s, 80s & 90s. Dat we nu als radiogroep ons hoogste marktaandeel ooit behalen, maakt ons ongelooflijk trots en geeft enorm veel energie voor de toekomst.'