Luistercijfers: Qmusic blijft populairste radiozender van Nederland

Qmusic is niet alleen de absolute nummer één, maar ook de sterkst groeiende radiozender van Nederland, volgens de meest recente cijfers van het NMO Luisteronderzoek.
Niet eerder wist Qmusic zoveel luisteraars te bereiken als in oktober. JOE boekt eveneens succes en haalt deze maand Radio 10 ruimschoots in. Gezamenlijk behaalden de radiozenders van DPG Media in oktober een marktaandeel van 32,1% (+11%).
Qmusic behaalt meeste winst van alle radiozenders
Qmusic is wederom de absolute nummer één van Nederland. De zender behaalde in oktober een marktaandeel van 21,3% (20-49 jaar), een groei van 1,9 procentpunt (+10%) vergeleken met vorig jaar. Geen enkele andere zender wist meer te groeien. Het succes in oktober is mede te danken aan de zoektocht naar Het Geluid. Luisteraars meldden zich massaal aan om een gok te wagen, uiteindelijk wist Marielle Het Geluid te ontcijferen. Het antwoord 'De beugel van een werphengelmolen vastklikken' leverde haar 57.600 euro op. In totaal luisterden maar liefst 7,8 miljoen Nederlanders (13+) naar Qmusic, dit is ruim 800.000 meer dan vorig jaar en het hoogste aantal luisteraars ooit voor Qmusic.
JOE gaat Radio 10 ruim voorbij, record voor middagshow van Kai Merckx
Met een marktaandeel van 7,1% (20-49 jaar) evenaart JOE het succes van vorig jaar. JOE is hiermee vierde zender van Nederland. In september haalde JOE voor het eerst Radio 10 in, in oktober is dit verschil aanzienlijk gegroeid. JOE steeg deze maand naar een bereik van 5,2 miljoen luisteraars (13+), bijna 500.000 meer dan een jaar geleden. In oktober scoorde JOE onder andere erg goed met de 'JOE 70s 80s 90s Top 1000': een hitlijst met de allerbeste muziek uit drie legendarische decennia. Naast dit muzikale toevluchtsoord in tijden van verkiezingscampagnes, startte Kai Merckx in zijn middagshow op JOE een verrassende eigen verkiezing: welke lijsttrekker heeft de betrouwbaarste stem? Hier draaide het niet om partijprogramma’s of politieke standpunten, maar puur om het stemgeluid van de lijsttrekkers en hoe betrouwbaar ze klinken. Rob Jetten (D66) kwam als grote winnaar uit de bus, gevolgd door Joost Eerdmans (JA21) en Jimmy Dijk (SP). Kai zelf heeft ook wat te vieren: deze maand behaalde zijn middagshow met een marktaandeel van 7,1% het hoogste marktaandeel tot nu toe.
DPG Media bereikt meer luisteraars dan ooit
De themazenders behalen samen een marktaandeel van 3,7%, waarmee het gezamenlijke marktaandeel binnen de doelgroep 20-49 jaar uitkomt op 32,1%, een forse groei van +11% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Hiermee is DPG Media de sterkst groeiende radio-exploitant van Nederland. Gezamenlijk bereikten de zenders bijna 10,7 miljoen luisteraars (13+), een stijging van bijna 800.000 luisteraars ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Nooit eerder behaalde de groep zo veel luisteraars in één maand.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.




































