'Telefacts' dinsdag over burenruzies en marketing

maandag 10 februari 2014

We worden steeds intoleranter in onze relatie met de buurman: één op drie Vlamingen schiet niet op met de buren, een kwart heeft zelfs een ernstig conflict.

Volgens oud-vrederechter Jan Nolf kennen we onze buren nog nauwelijks en maken we daardoor meer ruzie: 'Onbekend maakt onbemind', aldus Nolf.


Vorige week haalde zo'n burenruzie in Maasmechelen het nieuws: een man had zijn buurvrouw met prikkeldraad van de wereld afgesneden. Telefacts gaat ter plaatse kijken of er ondertussen al sprake van toenadering is.

De absurde ruzie is lang geen alleenstaand geval. Tien procent van de dossiers op het vredegerecht zijn burenconflicten. En dat is maar het topje van de ijsberg. Hierdoor werden bemiddelaars in het leven geroepen, die voor beterschap moeten zorgen. Zo was Renaat Schoukens tien jaar geleden de eerste burenbemiddelaar van Vlaanderen en zijn er ondertussen in elke provincie vrijwilligers die ruzies proberen op te lossen door te praten. 'Wij spreken ons niet uit over gelijk of ongeluk. We proberen ervoor te zorgen dat de mensen samen een oplossing vinden', aldus Schoukens.

Marketing zit tussen de oren
Kopen we in de supermarkt enkel wat we lekker vinden of waar we de grootste korting op krijgen? Of hebben marketeers andere methodes om ons te overtuigen hun product te kopen? Telefacts toont dat onze hersenen tijdens het shoppen constant impulsen krijgen, zonder dat we dat zelf weten. Marketing - en zeker neuromarketing – zit blijkbaar tussen de oren.

Ons brein wordt tijdens het winkelen constant gestimuleerd. We worden geprikkeld door foto’s, door letters en zelfs door geuren. Grote bedrijven werken met hersenscans om ons brein beter te lezen. Door onze hersenreactie te analyseren, weten ze perfect wat we willen. En kunnen ze ons overtuigen om voor hun product te kiezen.

'Telefacts', dinsdag 11 februari om 21.45 uur bij VTM.


TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Canvas logo

De industrie probeert het klimaatbeleid te dwarsbomen door twijfel te zaaien, ondanks toenemende bewijzen voor de klimaatverandering bij het begin van het nieuwe millennium. Denk maar aan de ondersteuning van aardgas als schonere energiebron, waardoor de overgang naar hernieuwbare energie ernstig vertraagd wordt.

'Big Oil v the World', om 21.40 uur op Canvas.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 06:00
    radio2 op één: Goeiemorgen, morgen!
    09:00
    Lentebeelden
  • 00:20
    Canvaslus
    07:30
    Ketnet Junior
  • 06:45
    Simon
    06:50
    Beer Bo
  • 06:40
    Bol & Smik
    07:00
    Wickie de Viking
  • 03:05
    Geen uitzending
    07:15
    Escape to the Country
  • 00:50
    Geen uitzending
    11:40
    Sturm der Liebe
  • 00:55
    Geen uitzending
    14:25
    Intersection
  • 06:00
    Geen programmagegevens beschikbaar
  • 06:00
    Joe
    09:30
    Geen uitzending
  • 05:00
    Geen uitzending
    07:35
    De Smaaktoerist
  • 05:00
    Geen uitzending
    08:10
    Bones
  • 06:00
    NRJ Get Up
    11:00
    Geen uitzending
  • 05:00
    Geen uitzending
    08:05
    The Bachelor Australia
  • 06:45
    De Sterrenkaart
    07:10
    Ainsley Eats The Streets
  • 06:00
    Herhalingslus
    08:00
    Wijzer Wonen
  • 06:00
    Nog Even Soezen
    07:00
    Goeiemorgen Morgen
  • 06:27
    Simple diy
    06:47
    Cottage tuinhuis bouwen
  • 05:00
    Mobiliteit - Studio Commissie
  • 06:20
    De Zes
    07:00
    Dok
  • 06:45
    New Tricks
    07:40
    Ghosts
  • 06:05
    Superstore
    10:00
    Zombie House Flipping
  • 06:45
    NOS Journaal
    07:11
    Goedemorgen Nederland
  • 06:18
    Tijd voor Max
    07:00
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 06:31
    Sesamstraat
    06:47
    Tip de Muis