'Koppen XL' vraagt zich af waarom we onnodige dingen kopen

Waarom kopen we dingen die we niet nodig hebben? 'Koppen XL' zoekt het op dinsdag 9 oktober uit in de gelijknamige reportage op Eén.
Want we mogen dan wel denken dat we kopen wat we willen, slimme marketeers en winkeliers doen er alles aan om dat te beïnvloeden.
Heb je er ooit al bij stilgestaan dat je niet zomaar koopt wat je koopt? 'Als je boodschappen doet, word je een marionet in de handen van handige reclame- en marketingjongens', dat zegt althans de Engelse professor Alan Penn. Want, zo gaat hij verder: 'In elke winkel, van warenhuis tot kledingwinkel, zijn alle producten opgesteld met maar één doel voor ogen. Ze moeten zo veel mogelijk verkocht worden.'
'Koppen XL' gaat op zoek naar antwoorden op de vraag waarom we dingen kopen die we niet nodig hebben. We denken allemaal dat wat we kopen onze vrije keuze is, maar handelaars doen er alles aan om dat te beïnvloeden. De snoepjes aan de kassa zijn een klassiek voorbeeld, net als de batterijen die je in elk warenhuis op de gekste plaatsen vindt – tussen de droge voeding bijvoorbeeld. Niet logisch, maar het is zo’n product dat klanten altijd wel nodig hebben.
En de marketingwereld gaat nog veel verder. Elektrozaken gebruiken bijvoorbeeld geuren, want de geur van versgemalen koffie bij de koffieapparaten doet blijkbaar verkopen. Ook de juiste muziek heeft een invloed op ons koopgedrag. De nieuwste trend is neuromarketing; via medische MRI-scans worden de hersenen van proefpersonen onderzocht om uit te zoeken wat mensen fijn vinden en wat niet.
Waarom kopen we dingen die we niet nodig hebben? De kijkers krijgen het antwoord op dinsdag 9 oktober om 22.40 uur in 'Koppen XL'.
Oorspronkelijke titel: Consommateurs pris au piège, een reportage van France Télévisions.
'Koppen XL', dinsdag 9 oktober om 22.40 uur op Eén.