VARA lanceert 'Kassa Magazine'

Met ingang van dinsdag 30 september ligt het eerste nummer van 'Kassa Magazine' in de winkels. Dit is de nieuwste loot aan de stam van het VARA-speerpunt Consumenteninformatie. Naast het wekelijkse tv-programma 'Kassa' op Nederland 1, het dagelijkse Radio 1-programma 'Radio Kassa', het speciale themakanaal ConsumentenTV, de internet-portal kassa.vara.nl en de digitale 'Kassa'-nieuwsbrief is er nu een nieuw blad over consumenten-onderwerpen.
H
et thema van het eerste nummer is 'Slapen'. 'Kassa Magazine', een uitgave van de VARA Uitgeverij, telt 84 pagina's en verschijnt vooralsnog zes keer per jaar.
'Kassa Magazine' komt voort uit de succesvolle, crossmediale aanpak van 'Kassa', met het wekelijkse tv-programma als aanjager: elke zaterdagavond trekt 'Kassa' op Nederland 1 – gepresenteerd door Felix Meurders – gemiddeld zo'n 1,3 miljoen kijkers. Nog een paar cijfers: 'Radio Kassa' op Radio 1 heeft dagelijks gemiddeld 500.000 luisteraars en de website kassa.vara.nl trekt zo'n 1,4 miljoen unieke bezoekers per maand.
In 'Kassa Magazine' worden consumentennieuws, journalistieke verhalen en reportages afgewisseld met tests en gesprekken met BN'ers over hun favoriete producten en hun consumentengedrag.
'Kassa Magazine' richt zich op de positief-kritische consument, die meer wil weten over de consumptie van dagelijkse producten. Hoofdredacteur Chris Buur: 'Consumeren kan leuk zijn, gevaarlijk, spannend, verleidelijk, onethisch, een jungle, of gewoon grappig. Dat lijken ons mooie uitgangspunten om een boeiend en noodzakelijk blad mee te maken.'
Vaste columnisten delen – ieder op hun eigen vakgebied – hun kennis met de lezer: Sylvia Witteman (over consumentenzaken in de VS), autodeskundige Freddy Rikken (NRC Auto) en Jan Kuitenbrouwer als 'kritisch hedonist'.
Het RVU-consumentenprogramma 'Keuringsdienst van Waarde' verzorgt telkens twee pagina's in 'Kassa Magazine'.
Elk nummer van 'Kassa Magazine' heeft een specifiek thema. In de eerste editie is dat 'Slapen', met onder meer een uitgebreide matrassen-test, alle zin en onzin over nachtrust, de mooiste dekbedovertrekken en alles over snurken en slaapwandelen. Het tweede nummer van 'Kassa Magazine' verschijnt 25 november en heeft als thema 'Feest!'.
'Kassa Magazine', nieuw consumentenblad van de VARA Uitgeverij, vanaf dinsdag 30 september in de winkels (introductieprijs € 1,99).