Vlaamse TV-zenders introduceren logo voor product placement

dinsdag 1 september 2009

Vlaamse series en realityprogramma's zitten al een aantal jaar vol product placement. Product placement is het gebruiken van producten in programma's, waarbij het logo zichtbaar in beeld komt. De adverteerders die voor dit soort reclame kiezen, betalen zo niet alleen om hun merk in beeld te krijgen, maar ze leveren ook de rekwisieten voor de serie. Tot nu toe gebeurde dat echter in de illegaliteit. Daar komt vandaag verandering in.

D


e voorbeelden zijn legio. Zo rijdt commissaris Witse niet toevallig met een Lexus en hangt er in het café van 'De Kampioenen' sinds een paar jaar een nogal opvallend logo van Coca-Cola. Zeker bij de commerciële jongens zijn ze niet vies van product plaatsing. Zo gaat Tess vrolijk gaan winkelen in de Gamma in 'EHBL'. Het gaat soms zover dat er gewoon winkellogo's in het decor hangen. Zo hing het logo van C&A vorig jaar in het kantoor van 'Louislouise'. Er hing zelfs een tv waar constant filmpjes van elektroketen Vanden Borre werden afgespeeld.

Tot aan de aanpassing van het mediadecreet mocht er officieel geen product placement gebeuren. Het nieuwe mediadecreet regelt dit wel. Al moet duidelijk aangegeven worden in welke programma's deze vorm van reclame voorkomt. De Vlaamse omroepen hebben daarom afgesproken om eenzelfde logo te gebruiken bij programma's waar product placement gebruikt wordt. Het gaat om een dubbele P (PP van product placement).

Elke zender zal het logo op dezelfde plaats en met dezelfde transparantie onderaan het scherm tonen. Het zal twee seconden uitgezonden worden aan het begin van een programma en na elke reclameonderbreking. De zenders starten ermee vanaf vandaag, 1 september. Vtm-kijkers konden het logo gisteren al bewonderen, onder andere tijdens de programma's 'Boer Zkt. Vrouw', 'Code 37' en 'De Kotmadam'.

Bron: DS en Deredactie.

DOSSIER: Het tv-najaar van 2009

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Chaussée d'Amour' (foto: © TELENET/Vier 2018)

Ludo en Sam ontdekken nieuwe aanwijzingen over wie er twintig jaar geleden betrokken was bij de moord op Allaire. Sylvia en Jérôme kunnen het steeds beter met elkaar vinden en plannen een etentje. Willy doet ondertussen zaken met een Albanese pooier.

'Chaussée d'Amour', om 22.40 uur op VIER.

Dossiers