Geen stormloop voor magazine Erik Van Looy
De hype rond 'De Slimste Mens ter Wereld' heeft niet geleid tot een stormloop op 'Erik', het eenmalige personalitymagazine rond Erik Van Looy. Het blad, uitgegeven door de makers van 'Goedele' verkocht slechts een derde van de totale oplage. Uitgever Sanoma is echter niet ontevreden.
Zit er sleet op de reeks personalitymagazines die Vlaanderen overspoelen? Of had Sanoma de hype rond 'De Slimste Mens' overschat? Uit de eerste cijfers blijkt immers dat er 65.000 exemplaren verkocht zijn. Nochtans had Sanoma 'Erik' gedrukt in een oplage van 180.000 exemplaren. Twee derde van de oplage keert dus binnenkort terug naar de drukkerij.
Toch is men bij Sanoma tevreden over dit experiment. Niet alleen was 'Erik' een voltreffer op de advertentiemarkt, 44 pagina's reclame in de reclame-arme maand januari, bovendien knabbelde het magazine niet aan de verkoopcijfers van 'Goedele'.
'De voorlopige schatting komt overeen met de realistische schatting die we op voorhand hadden gemaakt', verklaart hoofdredacteur Danny Illegems. Ook voor de extreem hoge oplage is een verklaring: 'Omdat we ook een wonderscenario hadden liggen waarbij we wel in de buurt van dat getal zouden komen'.
Algemeen gezien is Sanoma dus tevreden. 'Erik' verkocht evenveel als de gemiddelde verkoopcijfers van 'Goedele'. 'Het is zo goed als zeker dat wij volgend jaar weer met zo'n eenmalige special zullen uitpakken', aldus Danny Illegems.
Bron: De Morgen
Lees ook:
Erik Van Looy krijgt eenmalig personalityblad
Schrijf je NU in voor onze gratis nieuwsbrief: TV-Visie Extra