NPO FunX meest beluisterde radiostation onder stadsjongeren

donderdag 11 april 2024

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-34 jaar uit de vier grote steden is flink gestegen. Luisterde in 2020 wekelijks 28% van de stadsjongeren naar FunX, in 2023 is het weekbereik gestegen naar 33%.

 FunX is daarmee de best scorende radiozender in de vier grote steden onder jongeren van 16-34 jaar, blijkt uit onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NPO heeft uitgevoerd.


Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX: 'Het succes van FunX blijft maar groeien! Sinds 2014 zien we het weekbereik ieder jaar stijgen, naar een nieuw hoogtepunt in 2023. We zijn met FunX het meest beluisterde radiostation onder jongeren in de vier grote steden en bereiken maar liefst één op de drie stadsjongeren via onze kanalen. Daarmee speelt FunX als publiek mediamerk een onmisbare rol in de levens van vele jongeren. Natuurlijk draait het daarbij veel om muziek, maar FunX bespreekt met de luisteraars ook belangrijke maatschappelijke en actuele onderwerpen. Daarmee zorgt FunX voor meer onderlinge verbondenheid bij een nieuwe generatie Nederlanders.'

Stijging in alle groepen
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder zowel mannen als vrouwen. 'Waar ik persoonlijk heel trots op ben is dat de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke luisteraars dit jaar gelijk is bij FunX. In voorgaande jaren wisten vooral mannen FunX te vinden, maar nu zien we dat we ook meer vrouwelijke luisteraars bereiken, een positieve ontwikkeling', zegt Chanelva Rier. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna de helft van die Nederlanders luistert wekelijks naar FunX. Ten opzichte van andere radiozenders verstevigt FunX hiermee het weekbereik onder bi-culturele Nederlanders.

Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden: de doelgroep gebruikt de FunX-app vaker dan een app van andere radiozenders, blijkt uit het onderzoek van Motivaction. Als gevraagd wordt via welke ontvangstmogelijkheden zij met name naar FunX luisteren is de autoradio nog steeds het populairst, maar de zender-app stijgt licht en blijft op de tweede plaats staan. Gemiddeld zijn er 354.000 streamstarts op FunX, een toename van 22% ten opzichte van 2022. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo heeft de website gemiddeld 685.000 unieke bezoekers per maand, heeft het Instagram-kanaal 238.000 volgers, op Facebook 282.000 volgers en op TikTok 138.000 volgers. Hiermee is FunX het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland.

Maatschappelijke en culturele waarde
FunX biedt een platform aan opkomend talent uit de muziekcultuur; activeert het publiek en gaat het gesprek aan over belangrijke maatschappelijke thema’s. Zo organiseert FunX jaarlijks het Good Vibes Dinner in december. Hier komen jongeren die naar Nederland zijn gevlucht zijn onder meer in contact met FunX-luisteraars. Ook de oorlog in Gaza is een belangrijk thema voor de luisteraars en wordt op diverse manieren door FunX belicht. Artiesten worden geëerd tijdens de FunX Music Awards, waar ruimte is voor gevestigde namen, maar ook opkomend talent in de Nederlandse scene een podium krijgt. De eerstvolgende FunX Music Awards zijn op 30 mei in de AFAS Live in Amsterdam. De awardshow is in vijf dagen uitverkocht, maar is straks te volgen via radio en televisie. Ga voor meer informatie naar FunX.nl.

FunX is te beluisteren via FM in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, landelijk via DAB+ en via de gratis NPO Luister-app.


Persbericht NPO FunX
https://www.funx.nl/

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo VTM logo Kleurt je dag

Wanneer de uitgehuwelijkte prinses Jasmine uit verveling haar paleis in het koninkrijk Agrabah ontvlucht, ontmoet ze de dappere straatjongen Aladdin en zijn ondeugende aapje Abu. De vonk slaat meteen over, maar Jasmine mag zich niet inlaten met jongens die niet van koninklijke afkomst zijn. Ondertussen schakelt de sluwe Jafar, de adviseur van de sultan, Aladdin in om voor hem een magische lamp te vinden in de grot der wonderen. Hiermee hoopt Jafar sultan te worden. Wanneer Aladdin de wonderlamp in handen krijgt en ontdekt dat er een Geest in woont, wenst hij dat die hem in een prins verandert zodat hij indruk kan maken op prinses Jasmine.

'Aladdin', film uit 2019 met oa. Will Smith, om 20.30 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 12:05
    De week van Bruzz
    09:00
    Lentebeelden
  • 07:30
    Ketnet Junior
    12:30
    Lentebeelden
  • 12:25
    GameKeepers
    04:50
    Geen uitzending
  • 12:05
    Chicago Med
    05:30
    Geen uitzending
  • 12:20
    Foodtruck gezocht
    02:25
    Geen uitzending
  • 12:05
    How I Met Your Mother
    02:25
    Geen uitzending
  • 08:55
    Geen uitzending
    13:55
    Team Spirit II
  • 12:05
    Beverly Hills, 90210
    02:00
    Baywatch
  • 10:00
    Joe
    02:10
    Geen uitzending
  • 12:10
    De kunstenaar
    02:25
    Sports Late Night
  • 11:50
    NCIS
    05:00
    Geen uitzending
  • 12:25
    Border Security: Canada's Front Line
  • 12:25
    Dr. Phil
    05:00
    Geen uitzending
  • 11:55
    Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt
    05:00
    Geen uitzending
  • 12:10
    Alle Zaken op een Rijtje
    03:00
    Herhalingslus
  • 12:14
    Roger
    05:55
    Sixties To Six
  • 11:45
    Snel, Makkelijk & Lekker - Het Weekmenu
    02:40
    Sarah's Sweet Table
  • 11:50
    Eredivisie
    02:15
    Premier League
  • 12:25
    Father Brown
    02:00
    Midsomer Murders
  • 12:00
    Shark Tank
    02:10
    Hudson & Rex
  • 12:18
    Sterren NL Top 25
    02:18
    NOS Journaal
  • 12:16
    Tot het Einde
    08:03
    Petrus in het land
  • 12:11
    Peperbollen
    05:30
    Timmy tijd