Luistercijfers: Qmusic is de onbetwiste nummer één, groei van JOE zet door

In mei behaalt Qmusic opnieuw de nummer één positie in de doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 21,4% volgens de nieuwste luistercijfers van het NMO Luisteronderzoek. JOE blijft groeien met een marktaandeel van 6,5%, maar liefst 14% hoger dan dezelfde maand vorig jaar.
De radiozenders van DPG Media bereiken gezamenlijk meer luisteraars dan ooit met een record van 10,6 miljoen luisteraars.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.
Qmusic is de absolute nummer één zender van Nederland
Voor de vijfde maand op rij dit jaar is Qmusic marktleider in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar. In mei komt het gemiddelde marktaandeel van Qmusic uit op 21,4%, met ruime afstand van de nummer twee. Voor het eerst dit jaar mag Qmusic zich nu ook marktleider noemen in de doelgroep 13+ met een marktaandeel van 12,4%. In de maand mei bereikte Qmusic bijna 7,7 miljoen luisteraars in deze laatstgenoemde doelgroep, niet eerder wist de zender zo veel luisteraars te bereiken.
De hoge score deze maand komt mede door de succesvolle actie ‘Wanted’, waarbij Marieke Elsinga 100 uur lang uit handen moest zien te blijven van collega Qmusic-dj Domien Verschuuren. Uiteindelijk wist Domien met behulp van de luisteraars na 78 uur en 53 seconden Marieke aan te tikken in Friesland. De belangstelling was zo groot dat zowel de app als de website op maandagochtend tijdens de start van het spel overbelast raakten.
Naast ‘Wanted’ dragen de ochtendshow van Mattie & Marieke en de middagshow van Domien sterk bij aan het succes van Qmusic, met respectievelijk een marktaandeel van 21,6% en 23,8% in de doelgroep 20-49. Beide drive time shows zijn vijf maanden opeenvolgend de absolute nummer één van Nederland. Ook de Top 40 blijft populair en is de best beluisterde show op de vrijdagmiddag, zowel binnen de doelgroep 20-49 als 13+.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel Vr 14:00-18:00 uur.
Groei van JOE zet door
JOE blijft groeien met een marktaandeel van 6,5% in de doelgroep 20-49 jaar, een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de maand mei, waarin JOE een luisteraar op World Tour stuurde langs 4 top artiesten in 4 wereldsteden, bereikte JOE 5,5 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, ruim 900.000 luisteraars meer dan dezelfde maand vorig jaar.
De groei van JOE is mede te danken aan de succesvolle 'Coen & Sander Show', de op drie na best beluisterde ochtendshow van Nederland, met een marktaandeel van 6,2%.