Luistercijfers: JOE viert eerste verjaardag met record marktaandeel
Dubbel feest voor JOE! Niet alleen viert JOE deze maand het eenjarig bestaan, uit de gepubliceerde luistercijfers voor de maand augustus door het Nationaal Media Onderzoek (NMO) blijkt dat JOE een recordscore laat zien met een marktaandeel van 6,8% in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar.
Terwijl JOE is uitgegroeid tot zesde zender van Nederland, blijft Qmusic marktleider met een marktaandeel van 20,8%.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, ma-zo 06-24 uur
Record marktaandeel voor JOE en hoogste bereik ooit
JOE behaalt met een marktaandeel van 6,8% de hoogste score ooit binnen de doelgroep 20-49 jaar. JOE is hiermee de zesde zender van Nederland. Over de hele maand augustus werden ruim 4,6 miljoen luisteraars bereikt in de doelgroep 13+, dit is het hoogste bereik ooit voor JOE.
1 Jaar JOE
Op 1 september 2023, 00:00 uur is JOE van start gegaan met het nummer Something Happened on the Way to Heaven van Phil Collins. Sindsdien biedt JOE met de slogan ‘good times, great music’ een mix van tijdloze en herkenbare muziek uit de 70s, 80s en 90s.
Sterke programmering, grote groei
Bij JOE hoor je een herkenbare muziekmix én verrassende en vernieuwende programma’s. Kai Merckx helpt luisteraars sinds februari op weg naar huis in de middagshow van JOE en in mei is de Coen & Sander Show gelanceerd. Het vertrouwde radioduo wordt bijgestaan door nieuwslezeres Merel Westrik. De show staat na vier maanden op een marktaandeel van 7,2% in de doelgroep 20-49 en is daarmee de 4e ochtendshow van Nederland! Vanaf 9 september start de eerste zenderbrede actie JOE geeft je TIJD, waarbij de dj’s luisteraars gaan helpen met oplossingen voor zaken waar ze nooit tijd voor hebben.
Dat de muziek, programmering en acties van JOE aansluiten op de behoeften van de luisteraars blijkt uit de recente cijfers. Waar JOE begon met een marktaandeel van 2,7% in de eerste maand, is dit binnen een jaar tijd gegroeid naar een indrukwekkende 6,8% – een toename van 152%!
Roland Snoeijer, Programmadirecteur Radio: 'We zijn met ambitie en een plan begonnen, maar hadden een jaar geleden niet durven dromen dat JOE nu al zo’n vaste plek heeft gekregen bij een grote groep luisteraars. Het succes laat zien dat er grote behoefte is aan een zender met tijdloze hits uit de 70s, 80s en 90s, in combinatie met verrassende programma’s. Onze groei naar een marktaandeel van 6,8% in slechts één jaar tijd is een fantastische prestatie van het hele team. We kijken er naar uit om nog meer luisteraars kennis te laten maken met JOE.'
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, ma-zo 06-24 uur
Qmusic marktleider
Qmusic blijft de nummer één in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 20,8%. Radio 538 volgt met een marktaandeel van 15,0% en op de derde plek staat NPO Radio 2 met een marktaandeel van 9,7%. In de maand augustus bereikte Qmusic 6,8 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+.
Augustus
In de eerste helft van augustus maakten Mattie & Domien een unieke ochtendshow tijdens de Olympische Spelen live vanuit het TeamNL Huis in Parijs. Gelijk daaropvolgend startte Qmusic Het Geluid, het populairste en spannendste radiospel van Nederland. De actie is op een ludieke manier van start gegaan: Het Geluid van 2024 was voor het eerst hoorbaar via een 'dienstmededeling' door het intercomsysteem op de 6 grootste NS-stations van Nederland.
Zowel de ochtendshow met Mattie & Miljuschka, als de Q-middagshow met Domien zijn sinds afgelopen maandag 2 september weer terug van vakantie. Zoals eerder aangekondigd vervangt Miljuschka de komende maanden Marieke Elsinga, die onlangs moeder is geworden van haar tweede kindje, Noa.
Radio DPG Media: 30,3%
In augustus behaalde de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 30,3% binnen de doelgroep 20-49 jaar. De zendergroep wist deze maand 9,8 miljoen luisteraars te bereiken (13+). De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.