Gloria Monserez, Wanne Synnave, Sven Pichal en Camille Dhont boegbeelden STIP IT-actie

vrijdag 4 februari 2022
Foto: Ketnet - © VRT 2022

Vrijdag werd een gloednieuwe editie van STIP IT gelanceerd. Daarvoor werkt Ketnet voor het eerst samen met MNM en Radio 2. Want niet alleen kinderen en jongeren maar ook volwassenen kunnen het slachtoffer worden van pestgedrag. En pesten aanpakken, dat doe je niet alleen.

De gezichten van de nieuwe campagne zijn zangeres en actrice CAMILLE (#Likeme), Ketnet-wrapper Gloria Monserez, MNM-Dj Wanne Synnave en Radio 2-Inspecteur Sven Pichal. Daarnet maakte CAMILLE ook meteen het nieuwe themalied, 'Diamant', bekend. Dat nieuws bracht ze live in primeur tijdens de 'Radio 2 Bene Bene 1000' (op Radio 2 Bene Bene op DAB+) en bij 'Bouger Bouger' op MNM.


'Zowel jong als oud krijgt ooit te maken met pesten of is getuige van pestgedrag. Daarom bundelen we onze krachten om samen met kinderen, jongeren en volwassenen de strijd tegen pesten aan te gaan. Zet de vier stippen of overtuig iemand in je omgeving om de vier stippen te zetten. Want pesten stop je niet alleen!', aldus CAMILLE, Gloria, Wanne en Sven.

Met STIP IT willen Ketnet, MNM en Radio 2 pesten een halt toe roepen. De drie VRT-merken werken samen om op een laagdrempelige manier zoveel mogelijk mensen aan te moedigen om zich te engageren tegen pesten. Sinds de start van het initiatief is STIP IT uitgegroeid tot een vaste waarde in Vlaanderen, waarbij Ketnet en nu ook MNM en Radio 2 kinderen, jongeren en volwassenen willen verbinden en in beweging zetten.


STIP IT
Al sinds 2012 houdt Ketnet jaarlijks een mobiliserende actie om kinderen te sensibiliseren en te inspireren om niet te pesten. Van 2012 tot en met 2017 deed Ketnet dat met De Move tegen Pesten. Door alle kinderen te mobiliseren om samen te dansen en te zingen tegen pesten. Maar omdat de strijd tegen pesten niet enkel door kinderen kan gevoerd worden, vond Ketnet het belangrijk om ook zo veel mogelijk volwassenen te bereiken. Daarom werd de actie omgevormd tot STIP IT. Sinds 2018 worden de vier stippen ingezet. Eerst met boegbeeld Tinne Oltmans en nadien Sarah Mouhamou en Nora Gharib. De Ketnet-campagne tegen pesten ging viraal en de vier stippen zijn sindsdien een krachtig symbool tegen pesten.

Elke stip heeft een betekenis en is gelinkt aan een engagement. Ze geven kinderen en volwassenen houvast in hoe met pesten om te gaan.

De 4 engagementen zijn de volgende:

- Ik vind pesten niet oké, en zal er nooit aan meedoen.
- Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
- Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij!
- Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Maar ook het woord 'stip' zelf, kreeg een mobiliserende betekenis, samen vormen de vier letters een duidelijk engagement: STIP = Samen Tegen Iemand Pesten.

De Vlaamse week tegen pesten
De Vlaamse week tegen pesten is een jaarlijks weerkerend initiatief van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, in samenwerking met Ketnet, Radio 2, MNM en WAT WAT. De actie vindt dit jaar al voor de tiende keer plaats. De Vlaamse week tegen pesten wordt telkens georganiseerd in de week voorafgaand aan de krokusvakantie, dit jaar van vrijdag 18 februari tot vrijdag 25 februari. Kinderen, leerkrachten, scholen, jeugdbewegingen, sportverenigingen... zetten allemaal hun beste beentje voor om pesten een halt toe te roepen. Die week gaat extra aandacht naar al deze waardevolle initiatieven. Via de organisatie van de Vlaamse week tegen pesten biedt het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten alle betrokkenen een platform om hun initiatieven aan de buitenwereld te tonen.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Telefacts Zomer' - Birgit Van Mol (VTM)

Couchsurfing is een erg goedkope manier van reizen. Reizigers kunnen gratis logeren bij mensen die enkele dagen een bed of zetel vrij hebben. Het opzet is dus positief, maar mensen met slechte bedoelingen ruiken ook kansen...

'Telefacts Zomer', om 22.25 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 00:00
    Journaallus
    08:00
    De Raad van Soekie
  • 01:20
    Nachtlus
    06:00
    Radio 2 op VRT Canvas: sta op met Radio 2
  • 23:45
    Geen uitzending
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:00
    Geen uitzending
    13:40
    Familie
  • 01:40
    Geen uitzending
    10:00
    GPs: Behind Closed Doors
  • 00:40
    Geen uitzending
    14:30
    Buffy the Vampire Slayer
  • 01:45
    Geen uitzending
    14:30
    Police Interceptors
  • 01:00
    Geen uitzending
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 00:55
    SOS Piet
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:15
    Geen uitzending
    06:00
    TEAM OCHTEND
  • 01:15
    Until I Kill You
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:50
    Batman Returns
    08:00
    Two and a Half Men
  • 07:45
    Love Island
    12:45
    The Block Australia
  • 01:20
    Geen uitzending
    14:00
    Wordt aangekondigd
  • 20:09
    Herhalingslus
    20:00
    Z-Nieuws
  • 00:00
    Oh What A Night
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:25
    Vlaamse Klassiekers
    08:00
    Ellemieke's KIDchen
  • 01:20
    Rosemary and Thyme
    08:05
    Call the Midwife
  • 01:50
    First Dates Australia
    13:55
    Station 19
  • 01:35
    NOS Journaal
    14:30
    NOS Tour de France 2025
  • 01:30
    Nieuwsuur
    14:00
    NOS Journaal
  • 01:10
    NPO Doc: De Surinaamse voetbaldroom
    01:55
    Draadstaal