Gloria Monserez, Wanne Synnave, Sven Pichal en Camille Dhont boegbeelden STIP IT-actie

vrijdag 4 februari 2022
Foto: Ketnet - © VRT 2022

Vrijdag werd een gloednieuwe editie van STIP IT gelanceerd. Daarvoor werkt Ketnet voor het eerst samen met MNM en Radio 2. Want niet alleen kinderen en jongeren maar ook volwassenen kunnen het slachtoffer worden van pestgedrag. En pesten aanpakken, dat doe je niet alleen.

De gezichten van de nieuwe campagne zijn zangeres en actrice CAMILLE (#Likeme), Ketnet-wrapper Gloria Monserez, MNM-Dj Wanne Synnave en Radio 2-Inspecteur Sven Pichal. Daarnet maakte CAMILLE ook meteen het nieuwe themalied, 'Diamant', bekend. Dat nieuws bracht ze live in primeur tijdens de 'Radio 2 Bene Bene 1000' (op Radio 2 Bene Bene op DAB+) en bij 'Bouger Bouger' op MNM.


'Zowel jong als oud krijgt ooit te maken met pesten of is getuige van pestgedrag. Daarom bundelen we onze krachten om samen met kinderen, jongeren en volwassenen de strijd tegen pesten aan te gaan. Zet de vier stippen of overtuig iemand in je omgeving om de vier stippen te zetten. Want pesten stop je niet alleen!', aldus CAMILLE, Gloria, Wanne en Sven.

Met STIP IT willen Ketnet, MNM en Radio 2 pesten een halt toe roepen. De drie VRT-merken werken samen om op een laagdrempelige manier zoveel mogelijk mensen aan te moedigen om zich te engageren tegen pesten. Sinds de start van het initiatief is STIP IT uitgegroeid tot een vaste waarde in Vlaanderen, waarbij Ketnet en nu ook MNM en Radio 2 kinderen, jongeren en volwassenen willen verbinden en in beweging zetten.


STIP IT
Al sinds 2012 houdt Ketnet jaarlijks een mobiliserende actie om kinderen te sensibiliseren en te inspireren om niet te pesten. Van 2012 tot en met 2017 deed Ketnet dat met De Move tegen Pesten. Door alle kinderen te mobiliseren om samen te dansen en te zingen tegen pesten. Maar omdat de strijd tegen pesten niet enkel door kinderen kan gevoerd worden, vond Ketnet het belangrijk om ook zo veel mogelijk volwassenen te bereiken. Daarom werd de actie omgevormd tot STIP IT. Sinds 2018 worden de vier stippen ingezet. Eerst met boegbeeld Tinne Oltmans en nadien Sarah Mouhamou en Nora Gharib. De Ketnet-campagne tegen pesten ging viraal en de vier stippen zijn sindsdien een krachtig symbool tegen pesten.

Elke stip heeft een betekenis en is gelinkt aan een engagement. Ze geven kinderen en volwassenen houvast in hoe met pesten om te gaan.

De 4 engagementen zijn de volgende:

- Ik vind pesten niet oké, en zal er nooit aan meedoen.
- Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
- Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij!
- Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Maar ook het woord 'stip' zelf, kreeg een mobiliserende betekenis, samen vormen de vier letters een duidelijk engagement: STIP = Samen Tegen Iemand Pesten.

De Vlaamse week tegen pesten
De Vlaamse week tegen pesten is een jaarlijks weerkerend initiatief van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten, in samenwerking met Ketnet, Radio 2, MNM en WAT WAT. De actie vindt dit jaar al voor de tiende keer plaats. De Vlaamse week tegen pesten wordt telkens georganiseerd in de week voorafgaand aan de krokusvakantie, dit jaar van vrijdag 18 februari tot vrijdag 25 februari. Kinderen, leerkrachten, scholen, jeugdbewegingen, sportverenigingen... zetten allemaal hun beste beentje voor om pesten een halt toe te roepen. Die week gaat extra aandacht naar al deze waardevolle initiatieven. Via de organisatie van de Vlaamse week tegen pesten biedt het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten alle betrokkenen een platform om hun initiatieven aan de buitenwereld te tonen.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Lili en Marleen' (foto: VTM - © DPG Media 2019)

Rik heeft het moeilijk nu hij weet dat het huwelijk van Nieke niet zal doorgaan en hij bovendien nog 'bompa' zal worden. Zowel hij als moeder Lisa gaan op zoek naar de geschikte bruidegom en vader voor Niekes kind. Zotte Raymond, de keuze van Rik, wordt door Ida en Lisa gekeurd, maar te licht bevonden. Moeder Lisa daarentegen verrast het hele gezelschap met haar voorstel.

'Lili en Marleen', om 19.55 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 23:55
    Sporza: Baloise Ladies Tour
    13:30
    Sporza: Ronde van Frankrijk 2025
  • 20:35
    Sporza: UEFA Euro 2025 Vrouwen
    08:00
    Zomerbeelden
  • 07:45
    Sisters
    08:00
    Sofia zapt terug
  • 15:20
    America's Funniest Home Videos
  • 12:55
    Familie Gillis: massa is kassa
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 00:50
    The Goldbergs
    12:05
    Geen uitzending
  • 07:00
    Willy
    10:00
    Geen uitzending
  • 00:10
    Blind getrouwd: Australië
    14:00
    Wordt aangekondigd
  • 00:45
    SOS Piet
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 13:20
    Friends
    13:55
    De Zomerkeuken
  • 04:57
    Geen uitzending
    09:55
    Rizzoli & Isles
  • 12:55
    Forged in Fire
    01:55
    The Summit Australia
  • 01:25
    The Fear Clinic
    01:30
    Botched
  • 11:50
    Doomsday Mom: The Lori Vallow Story
    13:20
    Snapped
  • 10:00
    Herhalingslus
    13:33
    CEO van mijn leven
  • 23:48
    Roger
    01:27
    Red de meubelen
  • 22:00
    Snel, Makkelijk & Lekker
    01:55
    Foodies & The City
  • 06:30
    Death in Paradise
    01:55
    Guilt
  • 13:35
    Storage Wars
    01:30
    The Real Housewives of Beverly Hills
  • 23:10
    NOS Journaal Laat
    01:55
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 15:22
    Op de planken
    13:55
    Andere Tijden
  • 01:50
    3 Op Reis
    14:00
    Wordt aangekondigd