Luistercijfers: Indrukwekkende groei voor JOE in eerste jaarlijkse vergelijking
JOE laat een indrukwekkende groei van 126 % zien in de afgelopen 12 maanden, blijkt uit de gepubliceerde luistercijfers voor de maand september door het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
In september 2023, de eerste maand na de introductie via FM, realiseerde JOE een marktaandeel van 2,7% binnen de doelgroep 20-49 jaar. Precies een jaar later, in september 2024, is dit marktaandeel opgelopen naar 6,1%. Terwijl JOE is uitgegroeid tot zesde zender van Nederland, blijft Qmusic marktleider met een marktaandeel van 19,3%. De radiogroep van DPG Media bereikte maar liefst 1 miljoen extra luisteraars in vergelijking met vorig jaar.
JOE groeit 126% in eerste jaarlijkse vergelijking
Met de bekendmaking van de septembercijfers, zijn de luistercijfers van JOE voor het eerst sinds de introductie via FM direct te vergelijken met vorig jaar. JOE laat met een marktaandeel van 6,1% meer dan een verdubbeling zien binnen de doelgroep 20-49 jaar (+126%). JOE is hiermee de zesde zender van Nederland. Over de hele maand september bereikte JOE bijna 4,7 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, een toename van maar liefst 2,1 miljoen luisteraars ten opzichte van september vorig jaar (+81%).
'De Coen & Sander Show' is de vierde ochtendshow van Nederland
De groei van JOE is mede te danken aan de sterke drive-time programmering. De in mei gelanceerde ochtendshow van Coen & Sander behaalde een marktaandeel van 6,8% (+162%) en heeft zich daarmee binnen korte tijd gepositioneerd als de vierde ochtendshow van Nederland. Ook de middagshow van Kai Merckx laat een aanzienlijke stijging zien met een marktaandeel van 5,7% (+171%).
Bron: NMO Luisteronderzoek. Doelgroep 20-49 jaar.
Qmusic behoudt marktleiderschap
Qmusic blijft de nummer één in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 19,3%. Radio 538 en NPO Radio 2 volgen met respectievelijk 16,7% en 10,3%. In de maand september bereikte Qmusic 6,8 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, een stijging van 4% (+237.000 luisteraars) ten opzichte van vorig jaar.
September in het teken van 'Het Geluid'
Qmusic stond in september in het teken van Het Geluid, het populairste en spannendste radiospel van Nederland. Op 26 september raadde de 35-jarige Anniek uit Groningen het eerste Geluid van 2024: het op spanning brengen van een muizenval. Anniek gaf het juiste antwoord in de Q-middagshow met Domien Verschuuren en won daarmee €44.200,-. Sinds 27 september spelen de Q-luisteraars enthousiast verder om het nieuwe Geluid te raden.
Radio DPG Media bereikt 1 miljoen extra luisteraars
In september behaalde de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 27,8% binnen de doelgroep 20-49 jaar. De zendergroep wist deze maand bijna 9,7 miljoen luisteraars te bereiken (13+), dit is ruim 1 miljoen luisteraars meer dan dezelfde maand vorig jaar (+12%). De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.