TikTok-serie van 'Pointer' en De Wijsneuzen maakt kinderen mediawijs
In de Week van de Mediawijsheid (van 8 tot 15 november) introduceert KRO-NCRV de nieuwe TikTok-serie 'To the Point(er)'. Een samenwerking van het TikTok & YouTubekanaal Wijsneuzen en het journalistieke platform Pointer.
In een tijd waarin TikTok een belangrijke rol speelt in het leven van kinderen helpt 'To the Point(er)' kinderen de wirwar aan informatie in hun feed kritisch te bekijken. Wat is waar en wat niet?
TikTok is een wereld waar kinderen niet alleen leuke dansvideo’s tegenkomen, maar ook geweld en video’s waarvan ze denken werkt dat echt zo? Hoe gevaarlijk zijn hete peper challenges? Luistert China mee op TikTok? En waarom krijg je soms allemaal rare en enge video's te zien, terwijl je dat helemaal niet wil? De online serie 'To the Point(er)' geeft kinderen tools om mediawijs te worden en hun TikTok-ervaring zowel leuk als veilig te maken.
René Sommer (hoofdredacteur KRO-NCRV): 'Het is van groot belang dat ook de jongste mediagebruikers weten dat niet alles wat ze tegenkomen op sociale media klopt. Juist zij hebben extra hulp nodig om de online onzin te herkennen. En daar kan 'Pointer' samen met De Wijsneuzen bij helpen door kinderen op een creatieve manier mediawijs te maken.'
Unieke samenwerking
KRO-NCRV bundelt in deze serie de krachten van het succesvolle TikTok & YouTubekanaal Wijsneuzen en het journalistieke platform 'Pointer'. Jasmijn van Arkel en Albert Biondina van De Wijsneuzen behandelen iedere week op een speelse, humoristische en begrijpelijke manier allerlei vragen waar ze zelf graag antwoord op willen weten. Hun stijl van sketches, animaties en snelle montages sluit goed aan bij de doelgroep. Gecombineerd met de datajournalistiek en factcheck expertise van 'Pointer' gaat de TikTok-serie 'To the Point(er)' de strijd aan tegen misinformatie. Kinderen denken mee over de onderwerpen die de serie behandelt.
Albert Biondina: 'Wijsneuzen maakt al meer dan twee jaar lang kinderen slimmer op sociale media, maar nu is het tijd om samen met 'Pointer' sociale media zelf eens onder de loep te leggen. Van nepnieuws tot algoritmes, we gaan op een zo leuk mogelijke manier zo veel mogelijk kinderen een online bullshit-filter geven.'
Naast 'To the Point(er)' besteedt Pointer tijdens de Week van de Mediawijsheid dagelijks aandacht aan mediawijsheid, in de vorm van achtergrondartikelen met tips hoe je mis- en desinformatie herkent.
'To the Point(er)', van 9 november tot 15 november bij KRO-NCRV op het TikTok en YouTube-kanaal van NPO Zapp.