Hoogst gewaardeerde NPO-programma's van het eerste kwartaal van 2023
Op NPO Start en NPO Plus is alles te zien dat de publieke omroep te bieden heeft. Via verschillende collecties, themapagina's en kijklijsten word je als kijker wegwijs gemaakt in het uitgebreide aanbod.
Om het de kijker nog makkelijker te maken om een keuze te maken, publiceert NPO toplijstjes met de hoogst gewaardeerde programma's in verschillende genres door het Nederlandse publiek. De volgende programma's zijn de hoogst gewaardeerde programma's van het afgelopen kwartaal, volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van NPO*.
Hoogst gewaardeerde programma's Q1 2023
- 'Down the Road' (BNNVARA) - 8,8
- 'Over Mijn Lijk' (BNNVARA) - 8,5
- 'Wie is de Mol?' (AVROTROS) - 8,5
- 'Onze man bij de Taliban' (VPRO) - 8,4
- 'Opsporing Verzocht' (AVROTROS) - 8,4
Bekijk de 10 hoogst gewaardeerde NPO-programma's van het eerste kwartaal van 2023 via deze link.
Het Media Appreciatie Panel (MAP), uitgevoerd door GfK in opdracht van NPO Publieksonderzoek, geeft inzicht in de waardering voor televisieprogramma’s. Van de 10 grootste televisiezenders in Nederland worden dagelijks vrijwel alle uitzendingen beoordeeld.
Het onderzoek is op dagniveau representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De panelleden geven hun waardering voor de programma’s die ze gisteren hebben gekeken, zowel live als uitgesteld. Ze drukken hun waardering uit in een rapportcijfer en geven daar (facultatief) een toelichting bij. Hierdoor is twee dagen na uitzending de mening van de kijkers van een programma beschikbaar.
Het Media Appreciatie Panel bestaat uit n=8.000 respondenten. De gemiddelde dagrespons ligt tussen de 3.200 en 4.400 respondenten, maar bedraagt minimaal n=3.000. Deze netto dagsteekproef wordt gewogen volgens de MOA Gouden Standaard en is daarmee representatief voor de Nederlandse bevolking op de variabelen geslacht, leeftijd, opleiding en regio.
Voor het NPO Start publiek concentreert het onderzoek zich op de waardering door kijkers van 20 t/m 49 jaar. Sportregistraties en journalistieke producties blijven buiten beschouwing, omdat de nadruk ligt op content die op een later moment wordt teruggekeken.