Dit zijn de hoogst gewaardeerde NPO-programma's van het tweede kwartaal
Op NPO Start en NPO Plus is alles te zien dat de publieke omroep te bieden heeft. Via verschillende collecties, themapagina's en kijklijsten word je als kijker wegwijs gemaakt in het uitgebreide aanbod.
Om het de kijker nog makkelijker te maken om een keuze te maken, publiceert NPO toplijstjes met de hoogst gewaardeerde programma's in verschillende genres door het Nederlandse publiek. De volgende programma's zijn de hoogst gewaardeerde programma's van het afgelopen kwartaal, volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van NPO.
Hoogst gewaardeerde programma's (overall) Q2 2022
'Selma’s Oorlog' (Omroep MAX) - 8,9
'Dwars door de Lage Landen' (VPRO) - 8,6
'NOS Nieuwlande - onverzettelijk onderduikdorp' (NOS) - 8,6
'Het verhaal van Nederland' (NTR) - 8,6
'Even tot hier' (BNNVARA) - 8,5
Hoogst gewaardeerde films en series Q2 2022
'Flikken Maastricht' (AVROTROS) - 8,5
'De Veroordeling' (KRO-NCRV) – 8,4
'Trigger Point' (KRO-NCRV) – 8,3
'Unforgotten' (KRO-NCRV) - 8,3
'Furia' (KRO-NCRV) - 8,2
Hoogst gewaardeerde human interest Q2 2022
'Jojanneke en de jeugdzorg tapes' (EO) – 8,5
'Roosen en Borst' (HUMAN) – 8,5
'Ik mis je' (EO) - 8,4
'Je zal het maar hebben' (BNNVARA) - 8,4
'Zelensky: een president in oorlogstijd' (BNNVARA) – 8,4
'Het Media Appreciatie Panel (MAP), uitgevoerd door GfK in opdracht van NPO Publieksonderzoek, geeft inzicht in de waardering voor televisie- en radioprogramma’s. Van de 10 grootste televisiezenders in Nederland worden dagelijks vrijwel alle uitzendingen beoordeeld. Voor radio worden periodiek de radioprogramma’s van de grootste zenders beoordeeld.
Het onderzoek is op dagniveau representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De panelleden geven hun waardering voor de programma’s die ze gisteren hebben gekeken en/of geluisterd, zowel live als uitgesteld. Ze drukken hun waardering uit in een rapportcijfer en geven daar (facultatief) een toelichting bij. Hierdoor is twee dagen na uitzending de mening van de kijkers/luisteraars van een programma beschikbaar.
Het Media Appreciatie Panel bestaat uit n=9.000 respondenten. De gemiddelde dagrespons ligt tussen de 3.200 en 4.400 respondenten, maar bedraagt minimaal n=3.000. Deze netto dagsteekproef wordt gewogen volgens de MOA Gouden Standaard en is daarmee representatief voor de Nederlandse bevolking op de variabelen geslacht, leeftijd, opleiding en regio.