VMMa breidt uit: 4FM nieuw zusje van VTM en Q-music
De Vlaamse Media Maatschappij, eigenaar van Q-music, neemt de private radio 4FM over van Talpa, de investeringsmaatschappij van John de Mol. Beide stations werken reeds met elkaar samen, op het vlak van nieuws, reclamewerving en financiële administratie.
I
n haar streven naar een gelijke behandeling van de publieke en de private omroepen, heeft de Vlaamse Gemeenschap het vorige zomer mogelijk gemaakt om twee landelijke radiostations uit te baten in de schoot van één onderneming. Met deze overname komen Q-music en 4FM dus samen in één radiobedrijf.
Peter Bossaert, algemeen directeur Q-music: ' We zijn nu iets langer dan 5 jaar bezig met ons radioverhaal. Met Q-music hebben we van bij de start gekozen voor kwaliteit. Zo is Q-music kunnen uitgroeien tot hét spraakmakend popstation van Vlaanderen. In die tijd is ons echter niet ontgaan dat 4FM langzaam heeft kunnen bouwen aan een mooi geprofileerd radiostation, complementair gepositioneerd aan Q-music. Reeds langer werkten we met elkaar samen, maar het feit dat Q-music en 4FM nu samen deel uitmaken van één huis is, voor ons radiomakers, geweldig nieuws. Ook bij 4FM zullen we investeren in kwaliteit. We zijn blij dat, net als in het zuiden van het land of het buitenland, we als privaat radiobedrijf kunnen beschikken over meer dan één landelijk radiostation. Op die manier kunnen we op een betere basis concurreren met de 5 goed geprofileerde VRT-netten'.
4FM werd opgericht in 1999 en verkreeg in september 2001 net als Q-music een licentie als landelijk radiostation. 4FM richt zich in de eerste plaats op de volwassen luisteraars tussen 25 en 54 jaar, met een zeer muzikaal format zonder veel gepraat. In november 2002 neemt Deficom 4FM over van Think Media, eind 2004 gaat het over in de handen van het Nederlandse Talpa. Sindsdien werkt het station samen met Q-music voor de reclamewerving en de financiële administratie. Beide zenders werkten reeds samen voor het nieuws in de schoot van Belga Audio. 4FM heeft een marktaandeel van 6.9% op de doelgroep 10 jaar en ouder, en een aandeel van 10.1% op de kerndoelgroep 25 tot 54 jarigen. Bij 4FM werken 19 mensen en de omroep maakt een omzet van om en bij de 5.5mio €.
Bij 4FM reageert Bert Geenen, programmadirecteur, verheugd op de overname : ' Het samengaan met Q-music is zeer goed nieuws voor de toekomst van 4FM. Het spreekt voor zich dat we met 4FM doorgaan op de ingeslagen weg, en het station complementair aan Q-music zullen blijven positioneren. Voor mij is het ook een blij weerzien met oude vrienden, voor wie de toekomst van 4FM voortaan een even grote prioriteit wordt als die van Q-music. En niet alleen wij zijn daarmee gediend, ook de luisteraar is hiermee verzekerd van een grotere diversiteit op de FM-band.'
Peter Bossaert: ' Met 4FM erbij bouwen we onze positie op de Vlaamse radiomarkt mooi uit. Als gevolg van de sterke groei van Q-music is de radiomarkt de voorbije jaren aanzienlijk vooruitgegaan. Met een versterkt 4FM hopen we een nieuwe boost aan de markt te geven, die nu wel een heel grote dynamiek kent. We verwachten immers op korte termijn ook de opstart van een 3de landelijk net, dat gaat ontstaan vanuit de bundeling van de regionale netten. '