Telenet implementeert nu ook verplichte reclame bij Waalse RTL-zenders

zaterdag 18 mei 2024

Er wordt meer dan ooit naar televisie- en videocontent gekeken, via alle mogelijke schermen. Tegelijkertijd spoelen steeds meer televisiekijkers de reclameblokken door.

Dat heeft rechtstreeks invloed op de reclame-inkomsten en dus op de lokale productie van televisie-inhoud, die grotendeels met deze inkomsten wordt gefinancierd. Rekening houdend met deze nieuwe consumptietrends en met het belang van kwaliteitsproducties, wensten de spelers op de Belgische markt een uniform model voor televisiereclame in te voeren.


Dat zal zich vanaf 6 mei vertalen in drie belangrijke wijzigingen voor Telenet-klanten die opgenomen content van de RTL Belgium-zenders (RTL tvi, RTL club, RTL plug) bekijken:

Kijkers krijgen een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien voor hun programma of film van start gaat.

Zodra het nieuwe tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen Telenet-klanten gratis Terugkijk TV gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement, voor nog meer kijkflexibiliteit.

Kijkers zullen de reclame niet langer kunnen doorspoelen wanneer ze programma's in terugkijk TV bekijken. De programma-inhoud kan worden versneld, maar de reclameblokken niet.

Vanaf 6 mei implementeert Telenet dit model voor de zenders van de RTL Belgium-groep, de eerste Franstalige televisiegroep die het uniforme model voor televisiereclame invoert. Dit is de eerste stap. Ook de andere marktspelers steunen het model en plannen de implementatie ervan.

Meer uitgestelde inhoud en te veel doorgespoelde reclame
De gewoonten van televisiekijkers zijn de afgelopen jaren radicaal veranderd. Kijkers verdelen hun kijktijd tussen het enorme aanbod aan tv- en videocontent. Volgens een studie die in de herfst van 2023 werd besteld door RTL Belgium, bekijkt de gemiddelde Franstalige Belg dagelijks 5 uur en 37 minuten videomateriaal van alle soorten. 58% van deze tijd wordt besteed aan ‘traditionele’ televisie (lineair + opnames + Terugkijk TV), wat neerkomt op gemiddeld 197 minuten per dag. Een andere belangrijke evolutie, die veel adverteerders zorgen baart, is dat reclameblokken steeds vaker worden doorgespoeld.

Eén minuut reclame om lokale programma's te ondersteunen
De groeiende trend van uitgesteld kijken en doorspoelen tijdens reclameblokken leidt tot een daling van de reclame-inkomsten, de belangrijkste bron van inkomsten voor commerciële televisie. Bovendien besteden adverteerders steeds meer van hun budget aan internationale digitale platforms. Dat verlies aan reclame-inkomsten beperkt de mogelijkheden van marktspelers om te investeren in lokale producties.

De Belgische televisiesector buigt zich al enkele jaren over deze ontwikkeling en over de vraag hoe de kwaliteit, de toegankelijkheid en de rentabiliteit van lokale inhoud kan worden behouden. In die context werkten marktspelers eerder al samen aan initiatieven zoals gepersonaliseerde reclame (tv-reclame zo doelgericht mogelijk inzetten) of pauzeknopreclame (reclameboodschappen weergeven wanneer de opname gepauzeerd wordt). Deze initiatieven volstaan echter niet langer om een toereikend inkomensniveau te handhaven.

Om de kwaliteit en het succes van lokale inhoud in de Federatie Wallonië-Brussel te behouden, hebben de verschillende spelers in de sector de handen in elkaar geslagen om een uniforme oplossing te bieden via dit nieuwe reclamemodel.

Deze benadering brengt niets nieuws voor gebruikers: ze is namelijk geïnspireerd op de werking van online videoplatformen die intussen gemeengoed zijn onder videoconsumenten. Dit model zal dus worden overgenomen door de hele sector, inclusief RTL Belgium/Telenet, die de pioniers zijn in Franstalig België.

In Vlaanderen gebruiken de zenders van de privégroepen DPG en Play Media dit reclamemodel al sinds september 2021. In een latere fase zullen ook alle Franstalige televisiezenders volgen.

Wilfried Celis, Directeur Strategische Partnerschappen & Public Affairs bij DPG Media: 'De lancering van nieuwe kijk- en reclamemodellen bij Telenet is een belangrijke stap in de uitbreiding van ons video-ecosysteem in het zuiden van het land. Extra kijkcomfort in combinatie met toekomstgerichte reclamemodellen vormen de basis van een solide samenwerking met Telenet.'

Guillaume Collard, CEO RTL Belgium: 'Televisie, de concurrentie met streamingplatformen, de doorbraak van IPTV en de gewoonten van consumenten zijn de laatste jaren voortdurend geëvolueerd, waardoor lokale spelers zich genoodzaakt zien om zichzelf opnieuw uit te vinden en hun positie te herbevestigen met hun lokale inhoud, hun media, hun talent en hun sterke merken. Het is dan ook cruciaal dat we ons businessmodel op een verantwoorde, evenwichtige en duurzame manier voor iedereen in stand houden. Het nieuwe reclamemodel werd reeds in 2021 geïmplementeerd in het noorden van het land en wordt standaard gebruikt op online platformen. Het is dus logisch dat het zuiden van het land dit voorbeeld volgt zodat we kunnen blijven investeren in onze content en media.'

Telenet is de eerste operator die het nieuwe model uitrolt
Om voldoende impact te genereren, moet dit aangepaste reclamemodel door de hele sector worden ondersteund. Telenet gaat in op die vraag en is de eerste operator die het nieuwe model uitrolt. De operator doet dit in de overtuiging dat samenwerking in de sector cruciaal is om kijkers hoogwaardige lokale producties te kunnen blijven aanbieden. Tegelijk is er begrip voor het feit dat dit voor klanten een aanpassing betekent van hun vertrouwde manier van televisie kijken. Telenet wil dan ook benadrukken dat het maximaal zal blijven inzetten op de beste kijkervaring voor zijn klanten. Zo zal Terugkijk TV standaard gratis worden opgenomen in het Telenet-abonnement.

John Porter, CEO van Telenet: 'We zien dat televisie de afgelopen tien jaar drastisch is veranderd met de komst van internationale spelers en online platformen. Er zijn nieuwe dynamieken ontstaan in kijkgedrag, maar ook in de manier waarop kijkers reclame rond programma’s aanvaarden. Tegelijkertijd zien we meer dan ooit hoe belangrijk het is om samen te werken om ons te onderscheiden van de internationale spelers en lokale inhoud en producties te laten floreren. We praten er in de sector al jaren over en het visuele comfort van onze klanten heeft daarbij altijd centraal gestaan. We geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden waar iedereen baat bij heeft. Op die manier geven we de sector de nodige zuurstof om onze kijkers de beste lokale programma's en series te blijven bieden. Tegelijk blijven we bij Telenet inzetten op het kijkcomfort, onder andere door Terugkijk TV gratis ter beschikking te stellen aan al onze klanten.'

Vanaf 6 mei rolt Telenet het model uit voor de zenders van de groep RTL Belgium. De update wordt automatisch uitgevoerd op de decoder en geldt ook voor een tweede scherm, voor kijkers die via een Chromecast of de Telenet TV-app kijken bijvoorbeeld.

Zodra het nieuwe tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen klanten ook gratis Terugkijk TV gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement, voor nog meer kijkflexibiliteit. Alle betrokken klanten ontvangen de komende weken persoonlijk bericht over dit onderwerp. Klanten ontvangen ook een melding op hun tv zodra de wijzigingen van kracht worden.


Persbericht Telenet

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo VRT CANVAS logo

Jan Ullrich wordt al snel het gouden kind van het wielrennen. In 1997 wint hij de Ronde van Frankrijk en klimt hij naar de hoogste regionen van de sportelite. Rode lopers worden voor hem uitgerold en televisiezenders vechten om zijn aandacht. Maar succes heeft een prijs. Dat geldt niet alleen voor Jan Ullrich, maar ook voor zijn rivalen, zoals Marco Pantani. De moeder van de Italiaan praat over zijn eenzame en drugsgerelateerde dood. Wie op het hoogste niveau wil presteren, moet door het moeras van de doping, op dat moment het meest besproken onderwerp in het wielrennen. En Jan Ullrich zit er middenin.

'Jan Ullrich, de opgejaagde', om 21.20 uur op VRT CANVAS.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 14:05
    Vlaanderen Vakantieland
    00:25
    Journaallus
  • 13:30
    Ketnet Junior
    23:55
    Nachtlus
  • 14:05
    Royals Next Door
    21:00
    Geen uitzending
  • 13:35
    Familie
    02:00
    Geen uitzending
  • 14:05
    Blind getrouwd: Australië
    01:45
    Geen uitzending
  • 12:15
    Geen uitzending
    10:45
    Sturm der Liebe
  • 13:55
    Stargate Atlantis
    01:05
    Geen uitzending
  • 13:45
    Beverly Hills, 90210
    01:35
    The X-Files
  • 10:00
    Joe
    01:50
    Geen uitzending
  • 13:45
    Friends
    01:35
    Geen uitzending
  • 13:40
    Younger
    01:55
    Neighbours: A New Chapter
  • 13:30
    Highway Thru Hell
    01:20
    Forged in Fire
  • 13:25
    Hello Goodbye
    05:00
    Geen uitzending
  • 14:05
    Killer at the Crime Scene
    05:00
    Geen uitzending
  • 12:00
    Wijzer Wonen
    00:55
    Herhalingslus
  • 14:00
    Vitamine 55
    00:00
    Oh What A Night
  • 13:40
    Op de Rooster
    02:00
    Peppe's Toscane
  • 13:05
    MIDMID MEISTER
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 13:30
    Grantchester
    01:45
    Father Brown
  • 14:05
    Storage Wars
    02:25
    Transplant
  • 14:00
    NOS het vragenuurtje
    01:56
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 14:05
    Nu te Zien!
    07:00
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 13:55
    Bollie & Billie
    02:09
    Tekst-TV