Kijkcijfers: VTM kent slechtste seizoensstart in jaren
Onze dagelijkse analyses van de kijkcijfers lieten het al optekenen. VTM bevindt zich bij de start ven het nieuwe televisieseizoen in de hoek waar de klappen vallen.
'De Schaal van Pascale' viel meteen door de mand en kon gemiddeld 178.000 kijkers lokken. Meneer Naessens, Paul Jambers, wist amper 4000 kijkers meer te trekken met een eerste terugblik op een spraakmakende reportage uit de jaren negentig.
Maar dat is alles niet. Het nieuwe seizoen van 'Helden van Hier: de Kust' kon gemiddeld 172.000 kijkers lokken. Ter vergelijking: vorig jaar keken dubbel zoveel mensen. Ook het nieuwe seizoen van 'Beste Kijkers' wist niet te bekoren. 212.000 kijkers kan je bezwaarlijk succesvol noemen. Maar het meest opvallend nog is de lage score voor 'Blind Getrouwd'. Dat programma is jarenlang een heus goudhaantje geweest voor VTM. Maar de eerste aflevering van het nieuwe seizoen, weer op maandag, kon maar 400.000 fans plezieren. Dat is gemiddeld genomen maar de helft van het aantal kijkers een jaar eerder.
Andere programa's bij VTM bleven ook laag scoren. Zo was er het nieuwe seizoen van 'I Can See Your Voice' dat opende met een gemiddeld cijfer van 384.000 kijkers. Het lang en groots aangekondigde programma 'Het Jachtseizoen' startte met maar 375.000 kijkers, 'Lego Masters' opende het nieuwe seizoen met 212.000 kijklustigen en voor de oproepaflevering van 'Wie Zoekt Die Wint' bleven maar ruim 240.000 Vlamingen zitten.
Wat is er aan de hand? Het mooie weer zal uiteraard parten gespeeld hebben, maar dat zo weinig mensen interesse hebben getoond in de programma's van VTM bij de start van een nieuw televisieseizoen is toch een teken aan de wand. Voldoet het aanbod niet meer? Is het nodig om na te denken over een nieuwe koers? Misschien moet er ook eens een bevraging komen over wat de kijker wel en niet nog wil zien. VTM had bij de voorstelling van het nieuwe najaar weinig verrassingen in petto en leek vooral te willen teren op bestaande successen van weleer. Maar was dat wel een goed idee?
VTM schermt al lang met het gegeven dat de manier van televisie kijken razendsnel verandert. Ze anticipeerden daar eerder op met VTM GO. En daar komen ze ook graag op terug. Volgens VTM trekken veel van hun programma's een veelvoud aan kijkers via het videoplatform. En misschien is dat ook wel zo, maar die cijfers zien we niet. En het lijkt onwaarschijnlijk dat een programma met 178.000 kijkers ('De Schaal van Pascale') drie keer zoveel volk trekt bij het uitgesteld kijken.
Wel even opletten met voorbarige conclusies, want de gemiddelde cijfers die we in dit artikel meegeven zijn de gemiddelden zonder het (later) uitgesteld kijken en wat er aan kijkers nog bijkomt in de zeven dagen na de initiële uitzending. Om het totaalplaatje te kennen, kan je best de wekelijkse CIM top 20 bekijken.