'Click-ID': nieuwe jongerensitcom op Ketnet

dinsdag 17 februari 2009

'Click-ID' is het verhaal van vijf vrienden die, naast hun studies, samen een website beheren. 'Click-ID' is een buddysitcom over de vriendschap tussen twee jonge mannen en de leden van de webredactie.

'


Click-ID' is een sitcom over jongeren die hun weg in de wereld proberen te vinden en waarbij het internet een belangrijke rol speelt. Ketnet richt zich met deze serie op de oudste Ketnet-kijkers, (tientot twaalfjarigen) maar laat jongere broers en zussen graag meekijken.

'Click-ID' verwijst naar het 'klikken' tussen vrienden, de klik op de computermuis, het aanklikken op het scherm en ID van identity (identiteit). 'Click-ID' is ook de naam van een echte online cultuursite waarvan de inhoud door CultuurNet Vlaanderen wordt ingevuld.

'Click-ID' is geschreven door Bart Vaessen en Steve De Wilde. Ze waren ook de medescenaristen van 'En daarmee Basta' en 'W817'.

Het verhaal
'Click-ID' is het verhaal van twee vrienden, Sebastien (Bas), student rechten, en Jef, student journalistiek. Het zijn twee onafscheidelijke boezemvrienden die samen een website hebben opgestart. Hiermee geven ze de student de mogelijkheid zijn weg te vinden in het overvolle cultuuraanbod. Als er een investeerder komt aankloppen die hun idee wil professionaliseren en opentrekken naar de grote Vlaamse studentensteden, ziet Bas zijn kans om zijn droom na te streven.

Hij besluit zich volop in het avontuur te storten. Dit gaat ten koste van zijn studies... en de toekomst die zijn vader voor hem heeft uitgestippeld.

Door de nieuwe professionele aanpak van de website verschijnen er andere spelers op het toneel. De rustig kabbelende vriendschap tussen de twee jonge mannen wordt verstoord door drie nieuwe medewerkers: Aiko, Caro(line) en webmaster Perry.

Thema's
De relaties tussen de redactieleden staan centraal in de reeks: de overheersende ambitie van Bas om van 'Click-ID' een top-website te maken, de losse aanpak van Jef, het onbeantwoorde verlangen van Bas naar Caro(line), de lustgevoelens van Jef naar Nathalie, het haantjesgedrag van Perry tegenover Bas en Jef, de onderhuidse spanning tussen Aiko en Perry ...

Kortom, alles wat studenten aanbelangt komt aan bod: liefde, seks, relaties, drugs, sterrendom, trends, gadgets, studies, hobby's, sport, muziek... Al deze onderwerpen worden op een komische en luchtige manier aangesneden.

Regie
Voor zowel de beeld- als de acteursregie van Click-ID werd Wim Feyaerts gevraagd, die eerder ook 'En daarmee Basta!' voor Ketnet regisseerde. Hij ontwikkelde een eigenzinnige beeldvoering waarin de webwereld voortdurend aanwezig is. Voor de overgangen tussen verschillende sequenties lijkt het alsof de beelden verschijnen en verdwijnen in computerschermen, alsof het pop ups zijn die je tegenkomt bij het surfen op het net. Geen versnellingen of zenuwachtige beeldwisselingen maar steeds zacht bewegende beelden die de kijker ongemerkt meenemen in het verhaal.

Muziek
Bij een eigentijdse serie hoort ook eigentijdse muziek. Daarom werd voor een muziekgenre gekozen dat nu aanslaat bij jonge mensen: de dj die (re)mixt en sampelt… Jimmy Dewit, aka DJ Bobby Ewing, is méér dan een gewone disk-jockey. Hij is een derde van Discobar Galaxie en de helft van elektroband Shameboy. Hij remixt platen én produceert zijn eigen muziek. Zo verscheen in 2007 de plaat 30:00, een compositie voor zijn stad Leuven. En met slechts enkele Korg synthesizers, een studio en veel goesting schreef Bobby Ewing de soundtrack van Click-ID: een fris streepje elektro-wallpaper, zoals hij dit zelf noemt. Hij gaf de serie ondersteunende scores en zorgde voor een catchy generiek.

De website
CultuurNet Vlaanderen lanceert samen met Ketnet click-id.be waarop de vijf hoofdpersonages hun leven online verder zetten. Click-id.be laat cultuur op een heel natuurlijke manier deel uitmaken van de belevingswereld van jonge surfers. De hoofdpersonages hebben elk een uniek karakter en smaakprofiel waarmee kinderen zich duidelijk kunnen identificeren. Iedere 8- tot 12-jarige voelt zich wel aangesproken door een van de personages en zijn culturele voorkeur. Zo wil click-id.be kinderen prikkelen om zelf de stap naar cultuur te zetten.

Centraal op de site staat de blog van Jef en Bas, waar zij wekelijks verslag uitbrengen van hun doen en laten. Jef en Bas gaan op zoek naar de leukste weetjes en bieden met concrete tips een 'eerste hulp bij verveling'. Ze schrijven een cultuurhoroscoop, organiseren een look-a-like wedstrijd en gaan maandelijks op stap met de Click-KID van dienst.

Daarnaast kunnen kinderen in de kalender zelf op zoek gaan naar wat er waar wanneer te doen is en kunnen ze door middel van een persoonlijkheidstest te weten komen op welke 'Click-er' ze het meeste lijken en wiens vrijetijdsbesteding hen het meeste ligt.

Meer mensen meer goesting in meer cultuur geven… dat is wat CultuurNet Vlaanderen bezighoudt. In 2005 besloot CultuurNet Vlaanderen om met het project Vlieg een prioritaire focus te leggen op de doelgroep kinderen en gezinnen. Onderzoek leert dat cultuurparticipatie een verhaal is van 'jong geleerd, oud gedaan'. Dit bleek ook al uit het onderzoek dat CultuurNet Vlaanderen in 2004 voerde naar de cultuurparticipatie van jongeren: geen jongerencultuurbeleid zonder een beleid voor kinderen, zowel in de vrije tijd als in de schooltijd. Met Vlieg maakt CultuurNet Vlaanderen op een laagdrempelige manier meer kinderen warm voor cultuur.

'Click-ID', vanaf maandag 23 februari van maandag tot vrijdag om 18.40 uur op Ketnet.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 16:20
    Joanna Lumley's Britain
  • 16:00
    Radio 1: De wereld vandaag
    23:10
    Nachtlus
  • 16:35
    Rox
    21:00
    Geen uitzending
  • 16:35
    Code van Coppens
    01:25
    Geen uitzending
  • 16:20
    MasterChef Australië
    00:50
    Geen uitzending
  • 16:20
    The Goldbergs
    00:50
    The Big Bang Theory
  • 15:50
    MacGyver
    00:45
    Geen uitzending
  • 16:15
    The Flying Doctors
    16:00
    All Saints
  • 16:10
    SOS Piet
    00:40
    Geen uitzending
  • 16:20
    Big Brother
    00:00
    Celebrity MasterChef Vlaanderen
  • 16:20
    CSI: Miami
    00:20
    ER
  • 15:45
    Scorpion
    00:45
    Hawaii Five-0
  • 16:25
    Obsessive Compulsive Cleaners
    00:35
    Love Island
  • 15:55
    Buried in the Backyard
    00:50
    Castle
  • 15:00
    Herhalingslus
    11:00
    Trends Talk
  • 16:29
    Aan de wand
    00:00
    Je Kijkt Naar De Sterren
  • 16:15
    Ainsley Eats The Streets
    00:55
    Guillaume's Paris
  • 16:30
    FIM Motocross World Championship
    01:00
    Six Nations
  • 16:00
    Midsomer Murders
    00:35
    Murdoch Mysteries
  • 16:32
    Ik mis je
    00:49
    NOS Journaal
  • 16:26
    Per Seconde Wijzer
    00:26
    Portrait de la jeune fille en feu
  • 16:24
    Peperbollen
    00:25
    Sophie & Jeroen