PLAY en VTM slaan alarm: Vlaamse omroepen eisen gelijke kansen in strijd tegen Big Tech

woensdag 27 november 2024
Foto: PLAY Media - © DPG Media 2024

De Vlaamse mediasector staat voor grote uitdagingen. Bij een ongewijzigd mediabeleid dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, met verstrekkende gevolgen voor de hele sector.

Daarom vragen PLAY Media en DPG Media de Vlaamse minister van Media en de federale onderhandelaars om twee concrete maatregelen: een eerlijker speelveld creëren ten opzichte van internationale techgiganten en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content. Alleen zo kan de mediasector gezond en dynamisch blijven, en bijdragen aan een sterke, herkenbare Vlaamse cultuur en identiteit.
 
Ambitieus toekomstgericht mediabeleid broodnodig
De private omroepen vragen om eerlijke concurrentie met internationale techbedrijven zoals Google, Amazon, Netflix en TikTok, die de advertentiemarkt overspoelen en profiteren van schaalvoordelen en belastingvoordelen die lokale omroepen niet genieten. Lokale omroepen hebben daarnaast te maken met strenge reclamebeperkingen (denk aan het verbod op reclame voor kansspelen, tabak,...), wat hen in een ongunstige positie plaatst tegenover de internationale spelers. Daarom vragen de omroepen aan de beleidsmakers een gelijk speelveld voor alle spelers in de markt en om geen nieuwe reclamebeperkingen in te voeren voor lokale media. Daarnaast vragen ze een fiscaal gunstig kader voor adverteerders die hun reclamebudgetten bij lokale media besteden, in plaats van op internationale platformen. Dat zou de Vlaamse omroepen de nodige zuurstof geven en inkomsten die opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in Vlaamse producties.
 
Dirk Lodewyckx, Algemeen Directeur TV, Radio & Streaming van DPG Media: “Onze sector voelt de druk al jaren: de kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder afnemen. Daarom vroegen we consultancybureau PMP om de trends te onderzoeken, en de uitkomst is alarmerend. Zonder in te grijpen dreigen de Vlaamse private omroepen vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, door de afname van inkomsten uit distributie en reclame. We blijven echter niet bij de pakken zitten want wij zijn ondernemers. Wij zullen blijven investeren in lokale content, digitale platformen en innovatie.”

Jeroen Bronselaer, CEO van PLAY Media: “Toch kunnen deze inspanningen het verlies niet volledig compenseren. Als we de Vlaamse mediasector gezond willen houden, zijn concrete beleidsmaatregelen noodzakelijk. Wij vragen daarom om een eerlijker speelveld. Alleen met een ambitieus mediabeleid vanuit de overheid kunnen we als Vlaamse media-ondernemers onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze sector versterken."

Vlaamse private omroepen onder onhoudbare druk

Uit recent onderzoek door het consultancybureau PMP blijkt dat de Vlaamse private omroepen bij een ongewijzigd beleid in een negatieve spiraal terecht dreigen te komen. De studie voorspelt een verlies van maar liefst 50 miljoen euro aan jaarlijkse inkomsten tegen 2029 door twee grote trends. Enerzijds zal de groeiende cord cutting in Vlaanderen leiden tot het verlies van ongeveer 600.000 kabelabonnementen, goed voor een daling van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten. Anderzijds zullen de advertentie-inkomsten uit traditionele televisie fors terugvallen. Hoewel digitale videoplatformen (VTM GO / Go Play) een deel compenseren, blijft de balans negatief, met een jaarlijkse daling van 20 miljoen euro in advertentie-inkomsten.
 
Als er geen actie wordt ondernomen, wordt de druk op de Vlaamse mediasector onhoudbaar - met potentieel zeer zware gevolgen. De omroepen zullen dan volgens de PMP studie onvermijdelijk moeten besparen op programma’s, met als gevolg een kwart minder bestellingen bij Vlaamse productiehuizen. Als de trend zich doorzet zou dat kunnen resulteren in 700 jobs die verdwijnen, de entertainment- en nieuwsprogramma's die onder druk komen te staan en uiteindelijk zouden zenders bij ongewijzigd beleid mogelijk verdwijnen.
 
Lokale media als maatschappelijk relevante motor
De omroepen benadrukken dat lokale content meer is dan entertainment. Ze zorgen voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie, ze versterken de diversiteit en pluraliteit en staan garant voor sterke informatie en objectiviteit in de berichtgeving. Ook op economisch vlak vervult de mediasector een belangrijke rol, met een jaarlijkse omzet van 2 miljard en een werkgelegenheid voor ongeveer 7000 mensen. Door een breed en kwalitatief aanbod dragen de Vlaamse omroepen bij aan de identiteit en creativiteit van de gemeenschap. Daarom roepen de Vlaamse private omroepen de overheid op om dringend werk te maken van een geïntegreerd mediabeleid dat de toekomst van de Vlaamse mediasector veiligstelt.



TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo vtm3 logo

Het is liefde op het eerste gezicht tussen de mysterieuze Gino 'Gigi' Vanoirbeek en de beloftevolle racepilote Bénédicte 'Bibi' Delhany. Maar Gigi heeft een geheim: hij is lid van een gevaarlijke Brusselse misdaadbende. En hoe meer hij dit probeert te verbergen, hoe dieper hij in de problemen komt en hoe zwaarder hun liefde op de proef wordt gesteld.

'Le Fidèle', film uit 2017 met oa. Matthias Schoenaerts, om 20.30 uur op VTM 3.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 07:20
    De regels van Floor
    06:00
    Zig & Sharko
  • 06:00
    Radio 2 op VRT Canvas: sta op met Radio 2
    09:00
    Zomerbeelden
  • 07:20
    Samson en Marie
    04:55
    Geen uitzending
  • 07:20
    Hallo K3
    02:05
    Crossing Jordan
  • 07:10
    MasterChef Australië
    03:05
    Geen uitzending
  • 06:00
    Qmusic
    09:00
    Geen uitzending
  • 07:00
    Willy
    10:00
    Geen uitzending
  • 02:45
    Geen uitzending
    02:10
    The X-Files
  • 06:00
    Joe
    09:30
    Geen uitzending
  • 06:00
    Team Ochtend
    04:50
    Geen uitzending
  • 06:50
    NCIS
    02:00
    Neighbours: A New Chapter
  • 05:00
    Geen uitzending
    07:15
    Two and a Half Men
  • 07:15
    Ellemieke's KIDchen
  • 06:50
    Cold Case
    05:00
    Geen uitzending
  • 04:15
    Herhalingslus
    20:00
    Z-Nieuws
  • 07:08
    Mijn tuin
    05:55
    Sixties To Six
  • 07:15
    Urban Barbecue
    02:00
    De Gastentafel
  • 06:30
    Death in Paradise
    02:05
    Rosemary and Thyme
  • 07:05
    Storage Wars
    02:35
    First Dates Australia
  • 07:20
    NOS Journaal
    02:25
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 07:15
    De Opvolging
    07:00
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 07:20
    Zin in Zappelin
    02:35
    Vrouwen die Varen