Kijkcijfers: Topcijfers voor Eurosong-finale
Eén heeft zijn Eurosongcampagne 2006 gisteren in schoonheid afgesloten. Het eerste deel van de finale haalde 1.772.000 kijkers en was goed voor een marktaandeel van 60.3%. Het tweede deel had met 1.512.000 kijkers een nog hoger marktaandeel: 79.2 %. Acht op de tien televisiekijkers hebben dus de spannende puntentelling gevolgd. Ook enkele andere VRT-programma's hebben mooie resultaten gescoord.
O
p zondag zette Witse zijn nieuwe seizoen uitstekend in met 1.638.000 kijkers en 69.5% marktaandeel. Ook de nieuwe reeks van De Pappenheimers startte in zijn concurrentieel moeilijke slot erg sterk met 1.137.000 kijkers en 43.5% marktaandeel. Op zaterdag haalde FC De Kampioenen 1.115.000 (45.6%), 1 jaar gratis 956.000 (39.9%) en Het ABC van de VRT 919.000 (42.3%).
Er werd dit weekend ook veel naar sport gekeken. 804.000 kijkers (65.5% madl) volgden in Sporza op Canvas de tennisfinale in Antwerpen tussen Kim Clijsters en Amélie Mauresmo. De halve finale tussen Clijsters en Dementieva haalde op zaterdag in Sporza op Canvas 516.000 kijkers (22.2%) en de herhaling op Eén om één uur 's nachts had ook nog 144.000 kijkers. De kwartfinale op vrijdag op Sporza op Canvas was goed voor 583.000 kijkers (23.6%).
Sportweekend had 660.000 kijkers (30.3%), terwijl op datzelfde moment nog meer dan 400.000 mensen op Sporza op Canvas de voetbalwedstrijd Club Brugge – Beveren volgden. Voor het veldrijden in Oostmalle waren er 641.000 kijkers en voor het veldlopen in Dour 356.000.
Globaal 'bekeken' had de VRT-tv op zondag (over 24 uur berekend) een marktaandeel van meer dan 60% (39.77% voor Een en 20.28% voor Canvas).
Tot slot nog een overzicht van de kijkcijfers van de hele Eurosongcampagne:
Datum Titel kdh kijkcijfer madl.
2006-01-08 EUROSONG 1 20.7 1.183.000 42.9
EUROSONG 2 16.8 956.000 48.5
2006-01-15 EUROSONG 1 21.7 1.238.000 46
EUROSONG 2 18 1.031.000 52.6
2006-01-22 EUROSONG 1 22.3 1.271.000 44.7
EUROSONG 2 18.9 1.078.000 51.7
2006-01-29 EUROSONG 1 23.9 1.364.000 49.6
EUROSONG 2 18.6 1.063.000 54.2
2006-02-05 EUROSONG 1 23.3 1.326.000 46.7
EUROSONG 2 20.5 1.168.000 56.9
2006-02-12 EUROSONG 1 24.2 1.393.000 51.8
EUROSONG 2 21.1 1.203.000 62
2004-02-19 EUROSONG 1 31 1.772.000 60.3
EUROSONG 2 26.5 1.512.000 79.2
Bron: CIM Audimetrie en VRT Studiedienst