NPO FunX meest beluisterde radiostation onder stadsjongeren

donderdag 11 april 2024

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-34 jaar uit de vier grote steden is flink gestegen. Luisterde in 2020 wekelijks 28% van de stadsjongeren naar FunX, in 2023 is het weekbereik gestegen naar 33%.

 FunX is daarmee de best scorende radiozender in de vier grote steden onder jongeren van 16-34 jaar, blijkt uit onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NPO heeft uitgevoerd.


Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX: 'Het succes van FunX blijft maar groeien! Sinds 2014 zien we het weekbereik ieder jaar stijgen, naar een nieuw hoogtepunt in 2023. We zijn met FunX het meest beluisterde radiostation onder jongeren in de vier grote steden en bereiken maar liefst één op de drie stadsjongeren via onze kanalen. Daarmee speelt FunX als publiek mediamerk een onmisbare rol in de levens van vele jongeren. Natuurlijk draait het daarbij veel om muziek, maar FunX bespreekt met de luisteraars ook belangrijke maatschappelijke en actuele onderwerpen. Daarmee zorgt FunX voor meer onderlinge verbondenheid bij een nieuwe generatie Nederlanders.'

Stijging in alle groepen
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder zowel mannen als vrouwen. 'Waar ik persoonlijk heel trots op ben is dat de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke luisteraars dit jaar gelijk is bij FunX. In voorgaande jaren wisten vooral mannen FunX te vinden, maar nu zien we dat we ook meer vrouwelijke luisteraars bereiken, een positieve ontwikkeling', zegt Chanelva Rier. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna de helft van die Nederlanders luistert wekelijks naar FunX. Ten opzichte van andere radiozenders verstevigt FunX hiermee het weekbereik onder bi-culturele Nederlanders.

Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden: de doelgroep gebruikt de FunX-app vaker dan een app van andere radiozenders, blijkt uit het onderzoek van Motivaction. Als gevraagd wordt via welke ontvangstmogelijkheden zij met name naar FunX luisteren is de autoradio nog steeds het populairst, maar de zender-app stijgt licht en blijft op de tweede plaats staan. Gemiddeld zijn er 354.000 streamstarts op FunX, een toename van 22% ten opzichte van 2022. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo heeft de website gemiddeld 685.000 unieke bezoekers per maand, heeft het Instagram-kanaal 238.000 volgers, op Facebook 282.000 volgers en op TikTok 138.000 volgers. Hiermee is FunX het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland.

Maatschappelijke en culturele waarde
FunX biedt een platform aan opkomend talent uit de muziekcultuur; activeert het publiek en gaat het gesprek aan over belangrijke maatschappelijke thema’s. Zo organiseert FunX jaarlijks het Good Vibes Dinner in december. Hier komen jongeren die naar Nederland zijn gevlucht zijn onder meer in contact met FunX-luisteraars. Ook de oorlog in Gaza is een belangrijk thema voor de luisteraars en wordt op diverse manieren door FunX belicht. Artiesten worden geëerd tijdens de FunX Music Awards, waar ruimte is voor gevestigde namen, maar ook opkomend talent in de Nederlandse scene een podium krijgt. De eerstvolgende FunX Music Awards zijn op 30 mei in de AFAS Live in Amsterdam. De awardshow is in vijf dagen uitverkocht, maar is straks te volgen via radio en televisie. Ga voor meer informatie naar FunX.nl.

FunX is te beluisteren via FM in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, landelijk via DAB+ en via de gratis NPO Luister-app.


Persbericht NPO FunX
https://www.funx.nl/

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo vtm logo

Van rekkenvuller in de Colruyt tot megacomedyster in Vlaanderen en ver daarbuiten: dat is de switch die Philippe Geubels op enkele jaren tijd heeft gemaakt. De impact van die plotse bekendheid op zijn leven was de inspiratiebron voor zijn theatershow 'Hoe moet het nu verder?'. Goed voor talloze hilarische beslommeringen over het BV-schap, en zoals het iemand betaamt die eenzaam aan de top staat, over de wanhopige zoektocht naar liefde. 'Hoe moet het nu verder?': na 210 uitverkochte voorstellingen overal te lande, nu eindelijk op tv.

'Philippe Geubels - Hoe moet het nu verder ?', om 21.50 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 01:05
    Journaallus
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 00:30
    Nachtlus
    06:00
    Radio 2 op VRT Canvas: Goeiemorgen Morgen!
  • 20:50
    Geen uitzending
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:15
    Geen uitzending
    06:55
    Sprookjes van Klaas Vaak
  • 00:00
    Snake Eyes: G.I. Joe Origins
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:45
    Geen uitzending
    06:00
    Qmusic
  • 01:10
    Geen uitzending
    07:00
    Willy
  • 01:15
    JOE XMAS
    05:40
    Sugarplummed
  • 00:40
    Geen uitzending
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:35
    Vik & Gert
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:40
    Criminal Minds
    01:00
    Fire Country
  • 01:50
    Evil
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:40
    Play kerst haardvuur 2025
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:45
    Play kerst haardvuur 2025
    05:00
    Geen uitzending
  • 00:35
    Logistics TV
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 02:00
    Tooldokter
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 01:30
    Bon Appetit
    07:00
    Loïc zot van koken weekmenu
  • 01:25
    Midsomer Murders
    01:30
    London Kills
  • 01:50
    Lie to Me
    06:50
    Storage Wars
  • 01:10
    Wie is de Mol? 25 jaar
    07:00
    NOS Journaal 07.00 uur
  • 02:05
    Rail Away
    07:00
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 01:30
    Onderweg naar liefde
    06:55
    Ta-daaa!