NPO FunX meest beluisterde radiostation onder stadsjongeren

donderdag 11 april 2024

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-34 jaar uit de vier grote steden is flink gestegen. Luisterde in 2020 wekelijks 28% van de stadsjongeren naar FunX, in 2023 is het weekbereik gestegen naar 33%.

 FunX is daarmee de best scorende radiozender in de vier grote steden onder jongeren van 16-34 jaar, blijkt uit onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NPO heeft uitgevoerd.


Chanelva Rier, zendermanager NPO FunX: 'Het succes van FunX blijft maar groeien! Sinds 2014 zien we het weekbereik ieder jaar stijgen, naar een nieuw hoogtepunt in 2023. We zijn met FunX het meest beluisterde radiostation onder jongeren in de vier grote steden en bereiken maar liefst één op de drie stadsjongeren via onze kanalen. Daarmee speelt FunX als publiek mediamerk een onmisbare rol in de levens van vele jongeren. Natuurlijk draait het daarbij veel om muziek, maar FunX bespreekt met de luisteraars ook belangrijke maatschappelijke en actuele onderwerpen. Daarmee zorgt FunX voor meer onderlinge verbondenheid bij een nieuwe generatie Nederlanders.'

Stijging in alle groepen
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder zowel mannen als vrouwen. 'Waar ik persoonlijk heel trots op ben is dat de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke luisteraars dit jaar gelijk is bij FunX. In voorgaande jaren wisten vooral mannen FunX te vinden, maar nu zien we dat we ook meer vrouwelijke luisteraars bereiken, een positieve ontwikkeling', zegt Chanelva Rier. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna de helft van die Nederlanders luistert wekelijks naar FunX. Ten opzichte van andere radiozenders verstevigt FunX hiermee het weekbereik onder bi-culturele Nederlanders.

Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden: de doelgroep gebruikt de FunX-app vaker dan een app van andere radiozenders, blijkt uit het onderzoek van Motivaction. Als gevraagd wordt via welke ontvangstmogelijkheden zij met name naar FunX luisteren is de autoradio nog steeds het populairst, maar de zender-app stijgt licht en blijft op de tweede plaats staan. Gemiddeld zijn er 354.000 streamstarts op FunX, een toename van 22% ten opzichte van 2022. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo heeft de website gemiddeld 685.000 unieke bezoekers per maand, heeft het Instagram-kanaal 238.000 volgers, op Facebook 282.000 volgers en op TikTok 138.000 volgers. Hiermee is FunX het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland.

Maatschappelijke en culturele waarde
FunX biedt een platform aan opkomend talent uit de muziekcultuur; activeert het publiek en gaat het gesprek aan over belangrijke maatschappelijke thema’s. Zo organiseert FunX jaarlijks het Good Vibes Dinner in december. Hier komen jongeren die naar Nederland zijn gevlucht zijn onder meer in contact met FunX-luisteraars. Ook de oorlog in Gaza is een belangrijk thema voor de luisteraars en wordt op diverse manieren door FunX belicht. Artiesten worden geëerd tijdens de FunX Music Awards, waar ruimte is voor gevestigde namen, maar ook opkomend talent in de Nederlandse scene een podium krijgt. De eerstvolgende FunX Music Awards zijn op 30 mei in de AFAS Live in Amsterdam. De awardshow is in vijf dagen uitverkocht, maar is straks te volgen via radio en televisie. Ga voor meer informatie naar FunX.nl.

FunX is te beluisteren via FM in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, landelijk via DAB+ en via de gratis NPO Luister-app.


Persbericht NPO FunX
https://www.funx.nl/

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Telefacts' - Birgit Van Mol (VTM)

Het online platform OnlyFans bestaat sinds 2016. Het was bedoeld als een platform waar creatievelingen hun content konden delen tegen betaling. Maar plots, mee door corona, werd het razend populair bij sekswerkers. Vijf jonge vrouwelijke sekswerkers die via OnlyFans werken, vertellen openhartig waarom ze kiezen voor hun job. Daar hebben ze zo hun eigen redenen voor. Goed verdienen is een reden, maar sommigen willen op die manier opnieuw controle krijgen over hun eigen lichaam en hoe mensen naar hen kijken.

'Telefacts', om 22.35 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 23:50
    Thuis
    06:55
    Karrewiet met VGT
  • 23:45
    Nachtlus
    06:00
    Radio 2 op VRT Canvas: Goeiemorgen Morgen!
  • 22:40
    Geen uitzending
    06:55
    Sam & Julia
  • 23:30
    Mijn Restaurant
    06:55
    Jabaloe
  • 23:15
    Humo's Comedy Cup 2018
  • 23:55
    Godfather of Harlem
    06:00
    Qmusic
  • 22:35
    The Hunted
    07:00
    Willy
  • 23:30
    Love in Action
    05:55
    Holiday Mismatch
  • 23:55
    Home Improvement
    00:55
    SOS Piet
  • 23:35
    De Tafel van Tine
    06:00
    Radio Nostalgie
  • 23:55
    New Girl
    06:45
    Friends
  • 23:45
    Storage Wars
    05:00
    Geen uitzending
  • 23:25
    A Place in the Sun
    06:25
    Botched
  • 23:15
    C.S.I. New York
    06:55
    Cold Case
  • 00:09
    Z-Beurs
    06:00
    Wordt aangekondigd
  • 00:00
    Zo doe je het!
    05:55
    Sixties To Six
  • 23:15
    Guten Appetit
    06:40
    De Chalet, Hollandse Maatjes
  • 00:00
    London Kills
    00:45
    Granite Harbour
  • 23:25
    Grey's Anatomy
  • 23:40
    Eva
    07:00
    NOS Journaal 07.00 uur
  • 23:50
    Schuldig
    07:00
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 23:40
    Onderweg naar liefde
    07:00
    Ta-daaa!