Luistercijfers: Qmusic vijf jaar marktleider, radiozenders van DPG bereiken meer luisteraars dan ooit

woensdag 7 mei 2025
Foto: © Qmusic/Ben Verveld 2024

De radiozenders van DPG Media breken in april records volgens de nieuwste luistercijfers van het NMO Luisteronderzoek. In april behaalt Qmusic opnieuw de nummer één positie met een marktaandeel van 20,6% in de doelgroep 20-49 jaar.

Qmusic is nu vijf jaar op rij marktleider en bereikt meer luisteraars dan ooit. JOE laat daarnaast een indrukwekkende groei zien met een marktaandeel van 6,7%, maar liefst 43% hoger dan dezelfde maand vorig jaar. Gezamenlijk bereiken de radiozenders van DPG Media in april een recordaantal van 10,5 miljoen luisteraars.


Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.

Qmusic is vijf jaar marktleider
In mei 2020 mocht Qmusic zich voor het eerst in de geschiedenis marktleider noemen in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar (toen met een marktaandeel van 16,5% over de periode maart-april). De zender wist dit marktleiderschap jaar op jaar te behouden en staat nu vijf jaar later nog steeds dik op nummer één. In april dit jaar komt het gemiddelde marktaandeel van Qmusic uit op 20,6%. Daarnaast bereikte Qmusic een record van 7,6 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+.

Roland Snoeijer, Programma Directeur: 'Vijf jaar geleden knalden de champagneflessen hier bij Qmusic: we waren voor het eerst de best beluisterde zender van Nederland. Het is een groot voorrecht om als radiozender een rol te spelen in het dagelijks leven van zoveel mensen. Vandaag zijn we met het hele team vooral trots dat we al vijf jaar lang elke dag een goed gevoel kunnen brengen bij al onze luisteraars.'

De afgelopen maand april werd 'De Q-top 500 van de 00s' uitgezonden en werden de grootste dromen van kinderen uit heel Nederland werkelijkheid in de ochtendshow van Mattie & Marieke tijdens YES-DAY. De volgende maand belooft ook veel goeds: vanochtend werd aangekondigd dat er in mei weer een nieuwe editie van 'Wanted' komt. Domien Verschuuren krijgt dit keer de uitdaging om Marieke Elsinga binnen 100 uur op te sporen.

JOE viert eenjarig bestaan van 'De Coen & Sander show'
JOE zet haar sterke opmars voort en vestigt zich stevig als vijfde grootste zender van Nederland. Met een marktaandeel van 6,7% in de doelgroep 20-49 jaar, laat de zender een indrukwekkende stijging zien van 43% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. JOE bereikte in april 5,1 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+. De groei van JOE is mede te danken aan de succesvolle 'Coen & Sander Show', die deze maand het eenjarig bestaan viert. Binnen één jaar tijd wist 'De Coen & Sander Show' uit te groeien tot de op drie na beste ochtendshow van Nederland.

Begin deze maand werd in de ochtendshow extra uitgepakt met 3 Noten XL, waarbij luisteraars 1.000 euro konden winnen door een hit uit de 70s, 80s of 90s te raden aan de hand van slechts de eerste noten, live gespeeld door Cor Bakker op de piano. Voor mei staat er een grootse zenderbrede actie op de agenda: De JOE World Tour. Luisteraars maken tijdens deze actie kans op de muziekreis van hun leven. De winnaar mag vier verschillende wereldsteden bezoeken en in elke stad een uniek optreden van een legendarische JOE-artiest bijwonen.

Radio van DPG Media bereikt meer luisteraars dan ooit
De radiogroep van DPG Media groeit explosief en bereikt in april een record van ruim 10,5 miljoen luisteraars (13+), een stijging van 800.000 luisteraars ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het gezamenlijke marktaandeel binnen de doelgroep 20-49 jaar bedraagt inmiddels 30,7%, waarmee de zenders Qmusic en JOE hun positie in het radiolandschap verder bevestigen.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

TVV Milo 2025 Camille (Milo)

Milo baalt dat ze haar moeder niet heeft kunnen spreken. Oskar komt kijken naar Milo's optreden en het klikt meteen tussen de twee. Liam wil Milo verrassen en besluit om naar haar optreden te gaan. Sofia vraagt zich intussen nerveus af waarom Noah nog niks van zich heeft laten horen.

'Milo', om 18.20 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 23:55
    Journaallus
    06:00
    In bed met Olly
  • 01:00
    Nachtlus
    06:00
    Radio 2 op VRT Canvas: Goeiemorgen Morgen!
  • 21:50
    Geen uitzending
    06:00
    Tik Tak
  • 02:20
    Geen uitzending
    05:35
    Kabouter Plop
  • 02:45
    Geen uitzending
    07:20
    Achter gesloten deuren
  • 01:30
    Geen uitzending
    06:00
    Qmusic
  • 01:25
    Geen uitzending
    07:00
    Willy
  • 01:30
    Joe
    05:20
    Always and Forever Christmas
  • 01:50
    Geen uitzending
    06:00
    Joe
  • 02:55
    Geen uitzending
    06:00
    Team Ochtend
  • 02:25
    Geen uitzending
    02:05
    Neighbours: A New Chapter
  • 02:15
    Geen uitzending
    07:30
    The Fresh Prince of Bel-Air
  • 03:10
    Geen uitzending
    02:35
    The Sex Clinic
  • 01:30
    Geen uitzending
    05:25
    The Killer in My Family
  • 02:17
    Herhalingslus
    20:00
    Z-Nieuws
  • 03:26
    Roger
    05:55
    Sixties To Six
  • 03:20
    Indian Summer
    02:40
    Snel, Makkelijk & Lekker
  • 03:00
    Midsomer Murders
    02:20
    The Suspicions of Mr Whicher
  • 02:45
    First Dates Australia
    02:30
    The Real Housewives of Beverly Hills
  • 03:00
    NOS Journaal
    02:05
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 01:40
    Nieuwsuur
    07:00
    NOS Journaal met gebarentaal
  • 02:55
    NOS Jeugdjournaal met gebarentaal
    02:30
    Gezond of gelul?