Luistercijfers: Qmusic start 2025 als de nummer één van Nederland
Het nieuwe jaar begint veelbelovend voor DPG Media Radio. Na de atypische feestmaand december herstellen de marktaandelen van Qmusic en JOE zich snel.
Uit de gepubliceerde NMO-luistercijfers voor januari blijkt dat Qmusic opnieuw het marktleiderschap claimt in de doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 18,3%. JOE start het jaar 2025 op het niveau van vóór december met een marktaandeel van 6,7%. Gezamenlijk bereikten de zenders van DPG Media Radio in januari maar liefst 9,5 miljoen luisteraars, een forse stijging van 886.000 ten opzichte van januari 2024.
Qmusic én Mattie & Marieke direct weer nummer één van Nederland
Na de altijd atypische marktaandelen rond Kerst en Oud & Nieuw, zien we dat de luisteraars weer snel hun oude ritme oppakken. Qmusic is vanaf week 2 de nummer één in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar en behoudt deze positie met een gemiddeld marktaandeel van 18,3% in januari. De show van Mattie & Marieke is in de ochtend de absolute nummer één van Nederland met een marktaandeel van 19,5%. In de maand januari bereikte Qmusic 6,8 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+.
Sterke groei voor JOE
Het marktaandeel van JOE evenaart het niveau van vóór december met 6,7% binnen de doelgroep 20-49 jaar, een stijging van 43% ten opzichte van januari vorig jaar. JOE is hiermee de vijfde zender van Nederland. Over de hele maand werden 4,4 miljoen luisteraars bereikt in de doelgroep 13+.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.
Radio DPG Media: 886.000 luisteraars extra
In januari behaalde de radiogroep van DPG Media een gezamenlijk marktaandeel van 28,0% binnen de doelgroep 20-49 jaar. De zendergroep wist deze maand maar liefst 9,5 miljoen luisteraars te bereiken (13+), een stijging van 886.000 luisteraars ten opzichte van vorig jaar. De radiogroep DPG Media bestaat uit Qmusic, JOE en de themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.