Luistercijfers: Qmusic ook marktleider in nieuw luisteronderzoek

Vandaag is de eerste publicatie van het volledig vernieuwde luisteronderzoek openbaar gemaakt. Qmusic eindigde het jaar 2022 als absolute marktleider met een marktaandeel van 20,4% gemiddeld in de commerciële doelgroep (20-49 jaar).
In het NMO blijft de radiozender met 20,2% marktaandeel met ruime afstand marktleider en dat is in lijn met de eerdere resultaten uit het NLO. Qmusic is breed aansprekend en sterk vertegenwoordigd in alle doelgroepen van jong tot oud en bereikt zowel de mannen als de vrouwen.
De nieuwe meetmethode meet en rapporteert wekelijks. Hierdoor is het onder andere mogelijk om inzicht te krijgen in de directe positieve effecten van acties als bijvoorbeeld de Q-top 1000 of de Q-escape room.
Robert Bernink, Algemeen Directeur Qmusic: 'Onze pay-off is niet voor niets: Q sounds better with you. Onze luisteraar staat centraal in alles wat wij doen. Onze creativiteit en dj-talent blijven leidend in alle programma's en acties die we doen. De nieuwe cijfers stellen ons nu nog meer in staat om daar op detailniveau op in te spelen. En daarmee Qmusic nog beter te laten inspelen op wat de luisteraar verlangt.'
Themazenders
Door het NMO is Qmusic nu in staat om ook de performance van de themazenders inzichtelijk te maken, die gezamenlijk een aandeel hebben van meer dan 2,0% op 20-49 jaar. De resultaten uit het onderzoek laten zien dat de populariteit van Qmusic ook merkbaar is bij Qmusic Non Stop en Qmusic het Foute Uur.
NMO
Met ingang van het nieuwe jaar heeft Nederland een nieuw luisteronderzoek. Daarmee komt een einde aan het systeem waarbij luisteraars actief een online-dagboek bijhouden. Het nieuwe onderzoek registreert elektronisch via een app het luistergedrag van luisteraars. De nieuwe meetmethode meet en rapporteert wekelijks op minuutniveau en er worden veel meer lineaire zenders, inclusief themazenders, gemeten. Vanaf vandaag zijn de data (met terugwerkende kracht naar 1 januari 2023) toegankelijk voor de markt.