Luistercijfers oktober: nooit eerder scoorde JOE zo hoog, Qmusic best beluisterde ochtendshow
JOE heeft een nieuw hoogtepunt bereikt met een marktaandeel van 7,1% binnen de doelgroep 20-49 jaar, blijkt uit de zojuist gepubliceerde luistercijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor oktober. Terwijl JOE verder stijgt, blijft Qmusic de onbetwiste marktleider met een marktaandeel van 19,4%. Nooit eerder wist de radiogroep van DPG Media zoveel luisteraars te bereiken als deze maand: gezamenlijk bereikten de zenders 9,9 miljoen luisteraars.
Niet eerder behaalde JOE zo’n hoog marktaandeel
Voor het eerst behaalt JOE een marktaandeel van 7,1% in de doelgroep 20-49 jaar — een indrukwekkende stijging van 53% ten opzichte van oktober vorig jaar. Dit is niet alleen het hoogste marktaandeel sinds de start van de zender, hiermee is JOE ook uitgegroeid tot vijfde zender van Nederland. Over de hele maand oktober bereikt JOE 4,7 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, een aanzienlijke toename van 1,5 miljoen luisteraars (+46%) vergeleken met het voorgaande jaar.
Sterke drive-time programmering
De groei van JOE is mede te danken aan de sterke drive-time programmering. De in mei gelanceerde ochtendshow van Coen & Sander behaalt een marktaandeel van 7,0% (+27% ten opzichte van oktober 2023) en behoudt daarmee een stevige positie als vierde ochtendshow van Nederland. De middagshow van Kai Merckx laat eveneens een aanzienlijke stijging zien met een record marktaandeel van 6,8% (+84%).
Qmusic behoudt marktleiderschap met best beluisterde ochtendshow van Nederland
Qmusic blijft de onbetwiste nummer één in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 19,4%. Radio 538 en NPO Radio 2 volgen met respectievelijk 16,5% en 11,9%. In de maand oktober bereikt Qmusic bijna 7,0 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+, een stijging van 4% (+244.000 luisteraars) ten opzichte van vorig jaar. De ochtendshow van Mattie & Marieke is opnieuw de nummer één ochtendshow van Nederland met een marktaandeel van 19,9%.
Radio DPG Media bereikt record met 1.000.000 extra luisteraars
In oktober behaalt de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 28,8% binnen de doelgroep 20-49 jaar. Met 9,9 miljoen luisteraars in de doelgroep 13+ stijgt het bereik van de radiogroep deze maand met bijna 1.000.000 luisteraars (+11%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.