Kijkcijfers: millennials keken in juni massaal naar MTV, Comedy Central en Spike

maandag 3 juli 2017

Viacom Benelux, het mediabedrijf achter de merken Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike, laat in juni een sterke groei zien. Onder millennials claimt Viacom Benelux maar liefst 11,4% marktaandeel, een groei van +51% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Tijdens primetime groeit het mediabedrijf zelfs met +76% onder millennials. In de brede volwassenendoelgroep is in juni een groei te zien van +68%, naar een marktaandeel van 7,3%. Nickelodeon is voor de 6e maand op rij marktleider en groeit ook in juni verder door met +15% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar naar 19,9% marktaandeel.


MTV
MTV groeide in juni met +22% onder millennials. Meest besproken en bekeken show was bij uitstek 'Ex on the Beach: Double Dutch'. Op zondagavond was MTV de vaste bestemming voor jongeren in juni. De beste uitzending tot nu toe was aflevering 5 waar gemiddeld 214.000 mensen op afstemden. MTV was tijdens die uitzending met een marktaandeel van 20,9% de best bekeken zender van Nederland onder millennials. 'Ex on the Beach: Double Dutch' domineert in juni niet alleen de televisieavond op MTV, maar weet ook op social media te scoren. De aan de show gerelateerde social media posts kregen afgelopen maand samen meer dan 8 miljoen views.

Maurice Hols, SVP en General Manager van Viacom Benelux: 'Jongeren weten moeiteloos de content te vinden die voor hen is gemaakt. Dat zien we niet alleen terug in de groei op televisie, maar ook in de online streams en catch-up. Wat ons onderscheid in het Nederlandse medialandschap is dat we hele specifieke bestemmingen bouwen met al onze merken. We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste in wat we doen. Of het nu het creëren van spraakmakende jongerenentertainment is, of het maken van comedy.'

Comedy Central
De nr. #1 comedy bestemming van Nederland liet in juni +24% groei en claimde een marktaandeel van 6,8% onder millennials, hiermee had Comedy Central Nederland haar op twee na beste maand ooit. De top drie best bekeken Comedy Central-shows waren de satirische actualiteitenshows 'The Jim Jefferies Show', 'The Daily Show' en de 'President Show'.

Spike
Spike, dat pas sinds maart van dit jaar in het hele land 24 uur per dag te ontvangen is weet nu al een marktaandeel te scoren van 2,4% onder volwassenen. Beste dag van de zender in juni was zaterdag 24 juni met 4,2% marktaandeel, Spike was onder volwassenen die dag de nummer 4 zender van Nederland. De lokale productie van Spike, 'Ink Master - Meesters van de Lage Landen' draagt flink bij aan dit succes, met tot wel 121.000 kijkers per aflevering in Juni.

Nickelodeon
In het merkenportfolio van Viacom Benelux mag Nickelodeon niet ontbreken. In de afgelopen maanden weet de zender met verschillende lokale producties als 'De Ludwigs – Wie is de Dief', 'Amaro's Kooklab' en de special rondom de KCAs de jonge fan keer-op-keer te boeien. Ook met de nieuwste Nickelodeon-productie 'Snap het' zet deze trend door. De best bekeken uitzending op Nickelodeon in Juni was een aflevering van de dagelijkse show Snap Het op 9 juni, deze werd door gemiddeld 90.000 kinderen in de leeftijd 6-12 bekeken en was daarmee de #2 kids uitzending in Nederland in Juni (na het Jeugdjournaal) met een marktaandeel van 53,1%.

Bron: SKO, tijdvak: 06:00-02:00 uur, inclusief uitgesteld kijken op de dag van uitzenden.
Millenials: 18-34 jaar, volwassenen: 20-49 jaar, kids: 6-12 jaar
Nickelodeon tijdvak: 06:00-21:00 uur.
Primetime tijdvak: 18:00-24:00 uur.
Absolute kijkersaantallen: leeftijd 6+.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 06:00
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    07:55
    Journaallus
  • 07:30
    Ketnet Junior
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 08:30
    De Smurfen
    05:00
    Geen uitzending
  • 08:35
    Trolls: The Beat Goes On!
    05:30
    Geen uitzending
  • 08:00
    Geen uitzending
    07:10
    Ik vertrek XL
  • 01:30
    Geen uitzending
    11:45
    Siren
  • 02:15
    Geen uitzending
    13:35
    Te bepalen
  • 07:55
    Baywatch
    02:10
    JAG
  • 06:00
    Joe
    09:30
    Geen uitzending
  • 06:00
    TEAM OCHTEND
    04:50
    Geen uitzending
  • 08:35
    Geen uitzending
    08:10
    Criminal Minds
  • 06:00
    Wordt aangekondigd
    02:20
    Backroad Truckers
  • 08:25
    Honest Renovations
    05:00
    Geen uitzending
  • 07:45
    Menendez: Blood Brothers
    05:00
    Geen uitzending
  • 06:00
    Herhalingslus
    11:00
    Trends Talk
  • 08:37
    Publireportage
    06:00
    Nog Even Soezen
  • 08:35
    Taste of Australia met Hayden Quinn
    02:10
    De Wereldkeuken
  • 07:13
    Premier League
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 08:10
    Death in Paradise
    02:35
    Vienna Blood
  • 08:30
    NOS Journaal
    02:02
    EenVandaag
  • 08:00
    BinnensteBuiten
    08:00
    Vroege Vogels
  • 08:29
    Noddy, de detective
    02:51
    NOS Jeugdjournaal met gebarentaal