Netflix-serie 'La Casa De Papel' enorm populair

vrijdag 9 augustus 2019
Foto: © Coopr/Netflix 2019

Het gaat hard voor de Netflix-serie 'La Casa de Papel', heel hard. Maar liefst 34 miljoen gezinnen keken vorige week naar het derde seizoen van de Spaanstalige reeks. Dat maakt de serie de populairste niet-Engelstalige reeks ooit, en dat is vooral te danken aan het verfrissende Spaans, de 'gouwe ouwe' bankoverval en de mond-op-mond-reclame. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De serie vertelt het verhaal van een Spaanse bende in rode overalls en Dali-maskers die onder leiding van 'El Professor' de grootste bankoverval uit de Spaanse geschiedenis pleegt. Daarmee wil de bende vooral kritiek geven op het kapitalisme. De reeks kwam in 2017 voor het eerst op Netflix en zou oorspronkelijk maar twee seizoenen kennen, maar Netflix overtuigde de makers om een derde seizoen te schrijven. De acteurs van de serie vergelijken het verhaal met voetbal. 'Voetbal is hét exportproduct van Spanje. En dan krijg je een serie met een coach, een team spelers in een eigen uniform en met hetzelfde lied. Toen niemand minder dan Neymar liet weten fan te zijn van de serie, kregen we er ineens een hele hoop fans bij.'


Professor Sofie Van Bauwel van het Centrum voor Cinema- en Mediastudies verklaart in Het Laatste Nieuws het succes op een andere manier. 'De televisiewereld wordt voornamelijk gedomineerd door Engelstalige producties, en net daarom ervaren kijkers anderstalige series als vernieuwend Die trend begon met Scandinavische series, en nu scheren ook Spaanse, Italiaanse en Franstalige reeksen hoge toppen. Bovendien is de reeks ook verhaaltechnisch goed gemaakt', aldus Van Bauwel. 'Er is veel aandacht voor het verhaal en iedereen herkent zich in de morele twisten van de personages.' Daarnaast maakt ze ook de vergelijking met 'Game of Thrones'. Net als bij deze serie word je ook bij 'La Casa de Papel' onmiddellijk meegetrokken in het verhaal, en een publiek dat gevormd is, haakt niet snel af.

Regisseur Jan Verheyen benadrukt dan weer de mond-op-mond-reclame. 'Je hebt overal 'first-users'. Dat zijn mensen die een bepaald onderwerp op de voet volgen en erover praten met hun vriendenkring. Zo is het ook gegaan bij 'La Casa de Papel'. Daarnaast is de serie uitermate geschikt om te bingewatchen en verschijnt ze bij de aanbevolen series', zo vertelt hij in Het Laatste Nieuws.

'Bovendien is het slim bekeken van Netflix om het nieuwe seizoen in de zomer te lanceren. Dat is namelijk een periode waarin de Vlaamse zenders vooral herhalingen uitzenden.' Ten slotte koppelt hij het succes van de serie aan het thema. 'De bankoverval is een onderwerp dat populair blijft', aldus Verheyen. 'Kijk maar naar de 'Ocean'-films of dichter bij huis 'De Dag'.'

Bron: Het Laatste Nieuws

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Q2 logo

Streetdancer Luke beschouwt een verlaten warenhuis in New York als zijn enige thuis. Daar komen de beste streetdansers van de hele wereld bijeen om hun dansmoves te perfectioneren. Wanneer Luke en zijn danscrew, The House of Pirates, het pand dreigen te verliezen, is hun laatste hoop gevestigd op het winnen van de World Jam-wedstrijd.

'Step Up 3D', film uit 2010 met oa. Rick Malambri en Sharni Vinson, om 20.35 uur op Q2.

Dossiers