VTM zet sterk najaar verder

maandag 3 december 2007

Het sterke najaarsschema van VTM met een geslaagde mix van zowel genres als van nieuwkomers en vaste waarden blijft zijn vruchten afwerpen. Het gemiddeld marktaandeel van VTM tijdens de voorbije drie herfstmaanden bedraagt 25,6% (VVA 18-54, 17-23 uur). Dat is 4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.

B


ij de jonge commercile doelgroep VVA 18-44 loopt de groei ten opzichte van vorig jaar op tot 15%. In deze categorie boekt VTM het beste najaar sinds 1999. En niet alleen die marktaandelen nemen toe, maar ook het aantal kijkers groeit. Daarmee lost VTM z'n belofte in om zowel te verbreden zoveel mogelijk kijkers bereiken als om selectiever te worden alle commercile doelgroepen bereiken.

De uitschieters van november waren 'Boer zkt. Vrouw', 'Sterren op het IJs' en 'Lili & Marleen', die allemaal de kaap van het miljoen kijkers hebben gerond. 'Boer zkt. Vrouw' had een gemiddeld kijkcijfer van 1.142.000. De slotaflevering kwam uit op bijna 1,4 miljoen kijkers, met een piek tot 1,6 miljoen. Daarmee verdient het programma, gepresenteerd door Dina Tersago, de oscar van het najaar. Mede dankzij het alweer zeer geslaagde derde seizoen van 'Aspe' stond VTM ijzersterk op maandagavond.

'Sterren op het IJs' was zonder meer de topper van de woensdagavond. Het showprogramma flirtte constant met het miljoen, en ging er n enkele keer ook boven. De vrijdagse skate off deed het eveneens prima met een gemiddelde van 655.000 kijkers. De laatste in de rij vorige vrijdag 30 november scoorde het best met bijna 750.000 kijkers.

'Lili & Marleen' is wat men in de muziekwereld een evergreen noemt. De lotgevallen van de bewoners en de bezoekers van caf De Lichttoren wipte drie keer op vier boven het miljoen. Het marktaandeel van 31% (VVA 18-54) lag meer dan 25% hoger dan bij het vorige seizoen. 'Beauty & de Nerd' (34%) en 'Allez, Allez Zimbabwe' (28%) bevestigen hun goede resultaten van de vorige jaren.

In november zond VTM eveneens twee evenementen uit. Zowel 'Clouseau 20' (31%) als 'Trots van Vlaanderen' (26%) vielen in de smaak bij een ruime schare Vlaamse televisiekijkers.

De grootste winst boekt VTM in de vooravond. Dankzij de telenovela 'Sara' is het marktaandeel in dat tijdslot ei zo na verdubbeld. Het gemiddeld aantal kijkers groeit stilaan naar het half miljoen een grens die trouwens geregeld gepasseerd wordt en de marktaandelen halen voor een commercile zender de droomscores van 40% (VVA 18-44) en 34% (VVA 18-54). De laatste week van november bereikte het televisiesprookje elke dag meer dan een half miljoen kijkers.  Op zondagavond blijft 'Sara' een ander deel van het publiek bereiken. Ook daar zitten wekelijks 460 000 voor het overgrote deel nieuwe fans te genieten van de amoureuze dromen van het lelijke eendje en haar prins.

VTM wil de succesvolle lijn van de herfst ook doortrekken tijdens de komende wintermaanden. Daarvoor rekent het onder meer op de finale van 'Sterren op het IJs', de prestigieuze Vlaamse fictiereeks 'Koning van de Wereld' en gevestigde waarden als 'Spoed' en 'Het Verstand van Vlaanderen', die allebei ook aardige nieuwigheden in petto hebben.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo VIER logo

Terwijl de strandredders de drukte in en rond het water in goede banen proberen te leiden, krijgen ze te maken met een man die van de golfbreker is gevallen en niet meer kan opstaan. Inspecteurs Thomas en Marco van de lokale politie in Oostende krijgen een oproep voor een vechtpartij, maar raken niet meteen ter plaatse. De vrijwilligers van de Blankenbergse zeereddingsdienst krijgen melding van een zeiljacht met een afgebroken mast. Er is een gezin aan boord. Hoe sneller ze ter plaatse zijn, hoe beter. Maar de zware zee maakt de reddingsoperatie er niet makkelijker op.

'De Kust is Veilig', om 21.30 uur op VIER.

Dossiers