VRT countert kritiek low profiel-aanpak Ishtar
Eén kreeg de afgelopen dagen kritiek op de low profile-aanpak voor de promotie van Ishtar in Belgrado. Eén-woordvoerder Björn Verdoodt verdedigt deze bewuste aanpak. 'Als iedereen massaal promotie voert, is het erg moeilijk om op te vallen.' Eén hoopt met Ishtar op verrassing te spelen. 'We spelen op de counter, maar dat kan verbazend efficiënt werken. Je bent voor of tegen Ishtar. Hopelijk zet het de fans aan om te sms'en.'
'
Een mediacircus past niet bij het imago van Ishtar', zegt Bjorn Verdoodt in de Corelia-kranten. 'We hebben ons bewust low profile gehouden. De mensen van Ishtar zijn rasmuzikanten en zo willen ze zich ook profileren naar de kijkers.'
De zorg om het goede imago van Ishtar was lang niet de enige reden voor de bescheiden opstelling van de VRT. De openbare omroep zwemt niet meteen in het geld dezer dagen en bovendien heeft de promocampagne van Kate Ryan twee jaar geleden weinig zoden aan de dijk gezet. Tevens stapt Eén duidelijk af van de hype die telkens rond een Vlaamse inzending wordt gecreëerd, maar die telkens uitdraait op een bittere teleurstelling na alweer een slecht resultaat.
Eén twijfelt terecht aan de impact van een promocampagne gezien het groot aantal deelnemers dat zich in de kijker wil werken. Schaadt overdaad? Björn Verdoodt denkt van wel: 'Er nemen meer landen deel aan het Songfestival dan ooit te voren. En heel wat van die landen doen er alles aan om fans te winnen voor de uitzending. Het enige probleem is: als iedereen dat doet, is het wel erg moeilijk om op te vallen.'
'We beseffen ook dat Ishtar niet tot de kanshebbers behoort'
Vraag is of het omgekeerde, de low profile-aanpak dus, wél werkt? 'Afwachten', oordeelt Verdoodt. 'We spelen op de counter. We beseffen ook dat Ishtar niet tot de kanshebbers wordt gerekend. Weinigen kennen ons, de grootste kanshebbers situeren zich elders.'
Maar zoals in de sport vaak wordt bewezen, kan een counter verbazend efficiënt zijn. De VRT en Ishtar geloven in elk geval dat ze voor een verrassing kunnen zorgen. 'Heel wat mensen zijn negatief over Ishtar, dat klopt. Maar dat was in Vlaanderen ook zo tijdens Eurosong. En toch hebben ze gewonnen, hoewel ze een volslagen onbekende groep waren. Zo gaat het met dit nummer: je bent voor of je bent tegen. Het is beter een nummer te brengen dat sommige mensen tegen de borst stuit maar de fans wel aanzet om te sms'en, dan een song die weinig losmaakt en gewoon goed wordt bevonden.'
Artikel: Raf Van Bedts - Eurosong.be