VRT bereikt 2,5 miljoen Vlamingen met verkiezingsinformatie
De Vlaming zoekt in grote getale zijn verkiezingsinformatie bij VRT Nieuws. Zo blijkt nu al, vijf dagen voor zondag 25 mei.
Naar de verschillende verkiezingsprogramma’s op Eén en Canvas, zoals 'Het Beloofde Land', 'Terzake14', 'Reyers Politiek' en de speciale verkiezingsuitzendingen van 'De Zevende Dag' en 'Villa Politica' keken al 2,5 miljoen Vlamingen, ruim 42 procent van het volledige televisiepubliek.
Phara de Aguirre: 'Dat zijn echt wel imponerende cijfers. Zeker als je er rekening mee houdt dat we ze behalen met uitzendingen waar de focus op het inhoudelijke ligt. Waar gaan deze verkiezingen over? Waar willen onze politici met de samenleving naartoe? We dwingen politici tot duidelijkheid. Geloof me, dat vraagt veel meer inspanning dan ze bijeen te zetten en ruzie te laten maken. En we zetten dingen op de agenda: denk aan 'Het Beloofde Land'-filmpje waarin te zien was hoe moeilijk jonge leraars het in de klas kunnen hebben.'
Ook de radionetten ondervonden een fors toegenomen interesse. Met het 'Kiescafé' van Radio 1 naast het Centraal station heeft het centrum van Brussel er een tijdelijke trekpleister bij. Vorige week luisterden gemiddeld 800.000 mensen naar Radio1 en vooral ’s ochtends en in de vooravond, als het 'Kiescafé' op volle toeren draait, kwamen er luisteraars bij. Het nieuwe verkiezingsprogramma 'Met Byloo naar het Stembureau' op Studio Brussel was op dag één al spraakmakend.
Vincent Byloo: 'Het unieke debat tussen Bart De Wever en Bruno Tobback in 'Met Byloo' naar het stembureau op Studio Brussel kan tellen als mijn memorabele vuurdoop als moderator. Vooraf was de sfeer tussen beide heren ijzig maar op antenne sprongen de gensters er af. We kozen voor een inhoudelijk sterk thema, werkgelegenheid, en dat zorgde prompt voor nieuws toen De Wever in ons debat zei dat wie een goed cv heeft hoe dan ook werk vindt in Vlaanderen.'