TV-Visie interview: The Cappaert Sisters X Factor (Afl.8)

vrijdag 25 november 2005

Voor Annelies en Sarah, alias The Cappaert Sisters was het afgelopen zondag in X Factor-land een ware zucht van opluchting. Om onbegrijpelijke redenen werden ze door kijkend Vlaanderen bij de herkansers gezet. Daar namen ze het in een rechtstreeks duel op tegen hun groepsgenoten Patrick & Carina. De dag nadien waren we te gast in het X Factor-hotel en hadden we met de zusjes een uitgebreide babbel.


ONG> Hoe zwaar was de eerste herkansingsronde?
Sarah: Toch wel vrij zwaar. Het was zeker niet omdat we moesten herkansen. Op zich is dat namelijk niet zo erg. Maar we stonden daar wel rechtstreeks tegenover iemand van onze eigen categorie. En dat maakte het emotioneel zeker niet zo gemakkelijk. Het was ook de allereerste keer dat we daar stonden.

. Waarom heeft het thuispubliek jullie daar gezet?
Annelies: Ik weet het echt niet. Ze hebben ons wel verteld dat de tweede versie een pak beter was dan de allereerste. Maar ik zou de bandopnames zeker nog een keertje moeten bekijken om te zien hoe het is overgekomen. Ik ga ook eens de mening vragen van mensen, waarvan ik weet dat ze hun ongezouten mening niet onder stoelen of banken steken. Wees maar gerust dat we er onze les zeker uit trekken.

. Waarom kozen jullie voor de Cindy Lauperklassieker True Colors?
Annelies: Vooral voor de combinatie tussen inhoud en melodie. Wij hadden hier opnieuw de kans om creatief met dit nummer om te springen. Voor ons blijft die eigen creatieve touch toch wel enorm belangrijk. We hadden zondag True Colors kunnen zingen met tape. Maar we vonden het wel eens leuk om met de instrumenten te spelen. Dat gaf er zeker een extra cachet aan.

. Als je True Colors en Here comes the rain combineert …, krijg je "De Regenboog" van Patrick en Carina. The Cappaert Sisters
Annelies: (schiet in een lach). Dat is wel sjiek gezien. En trouwens ook zeer goed gevonden.

. Hebben jullie schrik om zondag te moeten vertrekken?
Annelies: Ik heb echt geen schrik. Elke week weiger ik om na te denken op welke plaats ik ga eindigen. Er zijn mensen die in de wandelgangen al aan het speculeren zijn of ze al dan niet moeten herkansen. Maar ik probeer me daar toch zo weinig mogelijk aan te storen.

. X Factor is en blijft pure fun voor jullie?
Annelies: Afgelopen zondag was het zeker pure fun. Wij hebben ons samen met de muzikanten rot geamuseerd op het podium. Het was een enorm leuke dag voor ons beiden. De volgende week gaan wij proberen om onze energie in onze nummers te steken en steeds beter en beter te doen. Als we stranden is het gewoonweg spijtig.

. Jullie gaan desnoods met opgeheven?
Annelies: Ik denk het wel. Maar de ambitie is er nog altijd om zo ver mogelijk te raken. We hebben nog enorm leuke plannen in ons achterhoofd om eens te doen. En natuurlijk zou het leuk zijn om nog verder in deze wedstrijd te raken.

. Was de stijl die jullie gisteren brachten, de Cappaert-stijl?
Annelies: De stijl van de live-uitzending is een stijl waarin we onszelf heel goed voelen. We willen dat zeker doen in combinatie met andere dingen. Zeker voor nu zondag hebben we plannen in die richting.

. Jullie worden niet graag in een vakje gestopt?
Annelies: Ik weet niet of dat bewust is dat we zo 'anti-vakje' zijn. Bij andere kandidaten hebben we al ervaren dat we hen perfect in een welbepaalde stijl kunnen plaatsen. Bij ons is het altijd: "Ja, maar de rest doen we ook graag." Als artiest moet je ook steeds naar vernieuwing blijven zoeken. Wanneer ik de dagen, de uren en de weken samen tel, dat ik echt met muziek bezig ben, zal je schrikken van het aantal. Met die ware zoektocht naar de perfecte nummers, willen we voor onszelf een mooie meerwaarde aan onze muziek meegeven.

. Wat is de meerwaarde in een song?
Sarah: We moeten een nummer vinden, waarbij we ons alle twee goed voelen. We willen daarmee ook iets kunnen doen. Iets regelrecht kopiëren doen wij nooit. Annelies: Ook de inhoud van de song is vrij belangrijk. De woorden moeten geloofwaardig overkomen.

. Hoe belangrijk is dan de tekst in een nummer?
Annelies: Het is vrij belangrijk. Mijn maatstaf is dat de tekst mij kan raken. Ik ben er mij wel van bewust dat de mensen thuis niet zo in elkaar zitten. Maar niet alleen de inhoud telt. Een nummer kan bijvoorbeeld met een beat ook de juiste 'touch' hebben om een groot publiek te bekoren.

. Hoe belangrijk is het om respect te krijgen van het publiek?
Annelies: Respect is over het algemeen iets dat vrij hoog bij mij in het vaandel staat geschreven. Maar respect kan je niet altijd afdwingen. Er bestaan ook mensen, die vooral met zichzelf bezig zijn. Als artiest moet je gewoon je houding van het dagdagelijkse leven doortrekken. Naast het podium moet je dezelfde persoon zijn als op het podium. Waarom moet je jezelf anders voordoen dan je in werkelijkheid bent? Dat is toch nergens voor nodig.

. Zijn jullie veranderd?
Sarah: Op karakterieel vlak zijn wij zeker niet veranderd. Maar onze visie over bepaalde zaken wel. Door bepaalde ervaringen zijn wij wel dingen anders gaan bekijken.

. Jullie hebben een olifantenvel gekregen.
Annelies: Ik had door mijn job al wel een vrij stevig 'olifantenvel'-gehalte. Maar dan zijn er nog altijd zaken, waarbij je jezelf in de luren laat leggen. Ik wil hier zeker mijn zus verdedigen. Bij Sarah mag je niet vergeten dat ze nog maar 18 jaar is. Normaal zou ze in de categorie van Liliane moeten zitten. Op zich is haar leeftijd nog vrij jong om te doen waarmee zij nu bezig is. Als grote zus vind ik dat Sarah zeer volwassen is voor haar leeftijd. En dat ze door heel dit X Factor-parcours ook stapt met een enorm positieve ingesteldheid.

. Is X Factor een spiegel waarin je jezelf ziet?
Sarah: Ergens wel een beetje. Door constant bezig te zijn met het programma, leer je ook kritischer omgaan met jezelf. Wat op zich vrij belangrijk is.
Annelies: Voor mij is het vergelijkbaar met een stap in de duisternis. Ergens is het toch wel een gok, wanneer je op het podium wilt staan. Duizenden mensen kijken naar je prestatie. En thuis zijn ze bikkelhard. Ofwel moeten ze je ofwel moeten ze je niet. Het is persoonlijk nog steeds een raadsel hoe de mensen mij zien. Ik wil gewoon aan kijkend Vlaanderen : "Kijk hier ben ik en zo zit ik in elkaar." Het kan me helemaal niet schelen of je me nu afmaakt of je me nu ophemelt.

. Komt dit overeen met "Hoe meer je geeft, hoe meer men vraagt?" 
Annelies: Ik denk het wel. In het geheel kunnen we niet echt klagen over zware klinkslagen. Muziek is echter iets vrij persoonlijk. En het is toch wel zwaar wanneer men je daar op aanpakt.

. Voel je de druk stijgen?
Annelies: Toch wel een beetje.
Sarah: Aan de andere kant heb ik nu ook het wel gevoel dat we in een fase zijn beland, waar we dingen meer gaan relativeren. Wij willen dolgraag vertrekken. Maar de pijn zal toch anders zijn dan wanneer we na de eerste week moeten gaan.

. Ben je blij dat je hier met je zus mag staan?
Annelies: Dit is hetgeen we altijd al hebben willen doen. We maken veel plezier samen en soms hebben we ook een meningsverschil. Maar het voordeel is dat ik tegen Sarah minder voorzichtig moet zijn dan tegen iemand anders. Zij kent mij door en door.

.  "Ik zoek m'n heil in de muziek", zingt Raymond. Jullie ook? 
Annelies: Toch wel. Heel veel mensen zijn vooral bezig met de vorm van muziek en vergeten daarom ook de inhoud. Zo nu en dan heb ik wel last met de 'platheid' van sommige zaken. Dat begint van "clips" tot de "uitbouw" van de promotie. Het komt wel eens zo bedacht over dat het heel vaak onecht aanvoelt. Ik begrijp zijn visie maar al te goed. Je heil vinden in de muziek is ook het beginpunt van alles. En vanaf dan moet je verder naar je ware ik, die ergens in die grote wereld verscholen zit.
Sarah: Wanneer je met muziek bezig bent, moet je vooral met de essentie van muziek bezig blijven. Indien de entourage rond je muziek belangrijker wordt dan de muziek zelf, ben je in mijn ogen fout bezig. Wij streven er bewust naar om deze waarden nogal stevig vast te houden. En dan ben ik er van overtuigd dat we heel goed bezig zijn.

. De "Liefde voor muziek" moet altijd primeren?
Annelies: Weet je … de maandagochtenden zijn vaak hemeltergend voor mij. Maar wanneer ik met mijn muziek mag bezig zijn, is de voldoening vaak zo groot dat ik al die mindere momenten er maar al te graag bij neem. X Factor is voor mij een zoektocht naar antwoorden op bepaalde vragen. En wanneer dit avontuur voorbij is, ga ik dat zeker missen.

DOSSIER: X Factor

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Canvas logo

Elke stad heeft pendelaars die elke dag naar de stad trekken, maar er zijn nog onverwachte pendelaars: wilde dieren die elke dag de stad intrekken op zoek naar voedsel. In deze aflevering ontdekken we dat deze dieren om te overleven met één poot in de wildernis moeten staan en met de andere in de stad. Voorbeelden hiervan zijn de zwartvoetpinguïn, het nijlpaard en de zwarte beer.

Driedelige BBC-natuurdocumentairereeks waarin onze steden bekeken worden vanuit het perspectief van de (wilde) dieren die erin leven.

'Wild Metropolis', om 21.05 uur op Canvas

Dossiers