TV-Visie interview: Helena Fontyn (X-Factor afl. 6)

zaterdag 12 november 2005

Voor de Antwerpse Helena Fontyn komt beetje bij beetje haar droom in vervulling. Tijdens de zesde uitzending van X Factor liet ze een prachtig staaltje van haar vocale capaciteiten zien door een oprecht jazz-nummer van Alison Moyet te zingen. ?Muziek moet voor mij in de allereerste plaats geen oppervlakkige muziek zijn. Ik wil tonen aan de mensen dat muziek uit mijn hart komt. En dat appreci?ren ze thuis in de allereerste plaats.?

<


STRONG>Helena, ik krijg de indruk dat je vanavond je eigen stijl hebt gevonden.
'Toen ik een meisje van 16 was, schreef ik in mijn dagboek dat ik jazz-zangeres wou worden. Deze stijl van muziek is iets wat mij zeer nauw aan het hart ligt. Niet alleen om te doen, maar ook wanneer ik naar een concert ga kijken. Voor mezelf zoek ik ook sfeervolle muziekmomenten. Muziek moet iets meer zeggen dan het doodnormale. Het is toch enorm mooi wanneer een lied recht uit iemands hart komt. Het is geen oppervlakkige muziek. Noem het maar gerust muziek met diepgang. Muziek is voor mij trouwens nooit een voorbeeld van oppervlakkigheid wanneer het uit iemands hart komt. En dat geldt trouwens voor ??nder welke stijl.'

Hebben wij dan vandaag een deel van jouw hart gezien?
'Ik heb dat toch geprobeerd om te tonen. En ik vind van mezelf dat ik er vrij aardig in geslaagd ben.'

Ben jij de Vlaamse Norah Jones in wording?
'Ik zou dat ergens toch wel heel tof vinden. Norah Jones, Jamie Cullum, Michael Bubl? zijn voorbeelden van artiesten, die ik ook in mijn platenrekje heb staan. Zet mij zelf voor een bigband en ik bloei helemaal open.'
 
Je brengt hier gewaagde muziek voor een sms?end tienerpubliek, dat toch vaak wordt geassocieerd met talentenjachten.
'De echte jeugd is misschien niet mijn doelpubliek. Tijdens X Factor heb ik al heel vaak nagedacht over hoe ik bij een publiek in de smaak zou kunnen vallen. Een mens doet dit automatisch wanneer hij al twee keer bij de herkansers heeft gestaan. Maar je kan aan de smaak van mensen kop noch staart krijgen. Het enige waarin ik wel van overtuigd ben, is dat het Vlaamse publiek eigenzinnige keuzes waardeert. Iemand met karakter appreci?ren de mensen altijd.'

Is dit de les dat je uit X Factor hebt geleerd?
'Hier mag je geen al te commerci?le keuzes maken. Tot op zekere hoogte natuurlijk wel. Maar je moet kiezen waarvan dat je zelf denkt dat je daar goed in bent of waarbij je coaches je op zekere hoogte kunnen helpen. Hetgeen je graag doet, moet je gewoon durven laten zien. Het nummer dat ik vandaag zong, is een echt oud jazz-nummer. Ergens werd het wel bekend door de versie van Alison Moyet, maar het origineel is van Billy Holliday.'

De komende weken wordt het ?No Risk No Fun? voor Helena.
'Ach, maar dat is al heel mijn leven het geval. Dus het zal volgende weken zeker ook het geval zijn (lacht).'

Nog veel risicovolle X Factor-momenten toegewenst.

DOSSIER: X Factor

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo Canvas logo

'American Pie' van Don McLean was zonder twijfel een van de meest kenmerkende singer-songwriter-lp's van 1971. De plaat, met als absolute hoogtepunten het titelnummer en 'Vincent', McLeans ontroerend huldebetoon aan Vincent Van Gogh, is een klassieker in het folkrockgenre. Don McLean zelf vertelt over de impact die het album destijds had op de babyboomgeneratie, maar ook over de relevantie ervan, tot op de dag van vandaag. Ook producer Ed Freeman en muzikant Jake Bugg komen aan het woord en we krijgen unieke beelden te zien van George Michael die het nummer 'The Grave' brengt.

'Classic Albums', om 22.45 uur op Canvas.

Dossiers