SBS Belgium ontevreden over VRT-decreet
SBS Belgium, de groep waartoe VT4 en VijfTV behoren, is niet tevreden over de krijtlijnen waarbinnen de VRT de komende jaren gaat werken. 'Uiteindelijk blijft de dotatie stijgen, zij het minder dan voordien. En dat in een krimpende reclamemarkt. De kloof wordt groter.' Liet Steven Alcock, directeur Algemene Zaken, weten.
S
ponsoring van evenementen zal maximum ongeveer 10 miljoen euro bedragen. Het blijft alleen nog onduidelijk wat men rond evenementen verstaat. 'Vandaag geldt dat voor de VRT ook voor het voetbalprogramma Studio 1. Maar dat duurt maanden.' zegt Alcock. Voor de niet-evenementiële sponsoring zal er een maximum van 4.5 miljoen euro gelden. 'Dat blijft veel geld dat rechtstreeks uit onze markt wordt gehaald', voegt hij er aan toe.
Volgens Alcock heerst er nog altijd onduidelijkheid over onderwerpen als product placement, merchandising en boodschappen van algemeen nut. Het is volgens hem ook nog altijd niet duidelijk hoe men het digitale cultuurkanaal gaat financieren. 'De vraag is wat men bedoelt met 'samenwerking met de privé'.', vraagt Alcock zich af. Hij vreest immers voor een verkapt commercieel cultuurkanaal. Ook vindt hij het spijtig dat er geen openbare aanbesteding werd uitgeschreven voor het kanaal.
SBS vindt het goed dat de vijfminutenregel voor kinderreclame verdwijnt. Die regel zegt dat er tussen kinderprogramma's en reclame vijf minuten neutrale invulling moet zitten. Er wordt alleen gevreesd voor wat er in de plaats zal komen. SBS weigert sowieso om dienst te doen als een platform voor 'verkapte regeringsmededelingen' over thema's waarrond de Administratie Jeugd werkt.
Bron: HLN.be