Reclame rond kinderprogramma's binnenkort toegelaten
Binnenkort mogen de reclamemakers adverteren voor en na kinderprogramma's. Tegen zijn zin moet Vlaams Mediaminister Geert Bourgeois de 'vijfminutenregel' laten vallen. Hierdoor kunnen de Vlaamse zenders eindelijk op tegen de buitenlandse kinderzenders zoals Nickelodeon.
E
en wet kan goed bedoeld zijn, maar als ze massaal omzeild wordt verliest ze alle kracht. Dat was duidelijk het geval met de 'vijfminutenregel'. De commerciële zenders programmeerden een muziekclip tussen het kinderprogramma en het reclameblok. Op die manier werd de jonge kijker meegelokt naar de reclamespotjes.
Ook een poging om de regel in de hele EU in te voeren, is mislukt. Alleen Zweden volgde het standpunt van België.
De 'vijfminutenregel' was al lang een doorn in het oog van VTM en VT4. Zo dreigde VTM enkele jaren geleden om alle kinderprogramma's te schrappen wegens te duur en geen reclame-inkomsten. Toen Nickelodeon de Vlaamse markt veroverde was het evenwicht helemaal zoek. De Nederlandse zender moest zich niet aanpassen aan de Belgische wetgeving.
Bron: HBVL