Kijkcijfers: 'Het Groot Debat' werd groot succes
Op zondag 3 juni, precies één week voor de verkiezingen, traden de drie Vlaamse kandidaat-premiers tegen elkaar in het strijdperk: Guy Verhofstadt, Yves Leterme en Johan Vande Lanotte. 'Het Groot Debat' op Eén duurde anderhalf uur en werd gemodereerd door Ivan De Vadder en Phara de Aguirre.
D
aarna volgde nog een nabespreking op Canvas, waarin de prestaties van de drie tenoren werden geëvalueerd. Annelies Beck ondervroeg kopstukken van de geschreven pers, ministers van staat en de taaladviseur van de VRT. Bovendien maakte de firma 'Informations Builders' een profielschets op van de drie politici. Deze aanpak heeft blijkbaar geloond, want 'Het Groot Debat' werd een groot succes.
Naar 'Het Groot Debat' op Eén keken gemiddeld 683.000 Vlamingen van 4 jaar of ouder, wat overeenkomt met een marktaandeel van 33,1%. 1 televisiekijker op 3 koos met andere woorden voor de clash tussen de Vlaamse politieke tenoren. Met een waardering van 7,4/10 behaalde het programma eveneens een goede waardering. Wanneer we het bereik bekijken, zien we dat meer dan 1 miljoen Vlamingen minstens 15 minuten van dit programma op Eén meepikten.
Het aansluitende programma op Canvas, waarin het debat werd geëvalueerd, haalde – ondanks het gevorderde uur - een gemiddelde van 333.000 kijkers, goed voor een gemiddeld marktaandeel van 31,7%. Dat is voor Canvas een uitzonderlijk hoog cijfer. Ook hier waardeerde de kijker het programma met een 7,4/10.
Ondertussen bleek op zondagavond dat 'Doe De Stemtest' al 461.762 profielen had opgeleverd, dat wil zeggen dat al evenveel keer iemand de stemtest heeft uitgevoerd.