Geweigerde 'Blokken'-filmpjes winnen tv-prijzen!
Het productiehuis deMENSEN heeft op het prestigieuze Promax/BDA-festival in New York twee bekroningen in de wacht gesleept voor twee verschillende programma's. Promax en BDA zijn de belangrijkste prijzen voor marketing (Promax) en Design (BDA, Broadcast Designers' Association) in het televisievak.
D
e zilveren Promax World Award ging naar "'t is geen leven zonder Blokken", een serie van drie reclamespots voor het programma 'Blokken' die nooit het scherm haalde. De serie won de award in de speciale categorie "Work Never Seen", werk dat creatief aan een hoge standaard voldoet, maar om welbepaalde redenen het scherm niet haalde. De spot toont telkens een peuter die met blokken speelt. Een man komt in beeld en neemt de blokken weg, waarop de peuter begint te huilen. Daarna verschijnt de tekst "'t is geen leven zonder Blokken".
De spots werden door deMENSEN ontwikkeld in augustus 2006. Het was de bedoeling dat de start van 'Blokken' in september zou worden aangekondigd met deze spots. Uit tests bleek dat het publiek de spot erg geestig vond, maar te hard en te confronterend voor een familieprogramma als 'Blokken'. Daarom beslisten deMENSEN en één samen om de spots niet uit te zenden.
De drie verschillende spots werden opgenomen in de crèche van de VRT, uiteraard met uitdrukkelijke toestemming van de ouders van de kinderen. Florentin, Louis en Noha zijn alledrie kinderen van televisiemakers. Ze kregen na de opnames meteen hun blokken terug, en een dikke knuffel erbovenop.
Het goud ging naar de Spaans-Portugese zender Odisea. Het brons was voor NBC.
Bovendien viel ook het verkiezingsprogramma 'ZegNuZelf' in de prijzen. In 2006 maakte deMENSEN, samen met de nieuwsdienst van VRT, het verkiezingsprogramma Verkiezingen 06, 'ZegNuZelf'. Het werd gepresenteerd door Ivan De Vadder, Annelies Van Herck en Wim De Vilder. Het programma won in New York een bronzen BDA Award (Broadcast Designers' Association Award) voor zijn bijzondere set design, in een categorie voor grote eenmalige evenementen. Het programma werd ingediend onder de titel Elections 2006, Town Hall Live.
Na twee uiterst succesvolle edities van het populaire 'Doe De Stemtest' bij de verkiezingen van 2003 en 2004, werd er bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 gekozen voor een totaal andere aanpak. De Vlaamse bevolking werd opgeroepen om zelf debatten te organiseren in het hele land, tussen burgers en politici. Er werd een studio ontworpen waarin plaats was voor één Vlaming uit elk van de 308 Vlaamse gemeenten. Dat panel werd ook proportioneel zo juist mogelijk samengesteld: er waren precies 158 vrouwen en 150 mannen, er was een juiste verdeling per leeftijdscategorie, er zaten ook exact 80 gepensioneerden, 16 studenten, etc.
Al die mensen zaten rond de centrale debattafel. Ze vormden zo een deel van het decor, maar benadrukten vooral dat het publiek zelf ervoor kon zorgen dat de juiste thema's onder de aandacht werden gebracht bij deze lokale verkiezingen.
Het decor van 'ZegNuZelf' is het resultaat van een samenwerking tussen het productiehuis deMENSEN, decorontwerper Rik Jacques van het bedrijf Pièce Montée uit Gent, lichtontwerper Michiel Milbou en art director Ludovic Beun. Hetzelfde team is ook verantwoordelijk voor de look van andere deMENSEN-programma's als 'De Tabel Van Mendelejev', 'De Thuisploeg' en de Canvas-quiz 'Black Out'.
Het zilver ging in deze categorie naar Sky, het goud naar NBC. De grote winnaars op de Promax- en BDA-awards waren de grote Amerikaanse zenders CNN, ABC, NBC, HBO, Fox en MTV. De 'Blokken'-spots en het decor van 'ZegNuZelf' waren de enige genomineerde Vlaamse inzendingen.
LEES OOK: VRT weigert 'Blokken'-trailers (filmpje!)