Canvas vanaf januari in nieuwe stijl
dinsdag 18 december 2007
Canvas zit vanaf maandag 7 januari 2008 in een nieuw jasje met een aantal nieuwe en opgefriste programma's. Jan Stevens, netmanager van Canvas ligt toe waarom zijn net opnieuw een vernieuwingsoperatie ondergaat.
Canv
as vernieuwt. Opnieuw. De vorige vernieuwingsoperatie ligt amper twee jaar achter ons, en de kijkcijfers en commentaren van pers en publiek zijn niet slecht. Waarom moet dat dan zo nodig? Als verdiepend kwaliteitsnet is Canvas het aan zichzelf verplicht de lat steeds hoger te leggen. Canvas vernieuwt omdat 'niet slecht' net niet goed genoeg is.
Met deze vernieuwingsoperatie willen we vermijden dat Canvas gaat drijven op gemakzucht en zelfgenoegzaamheid. Met nog meer eigenzinnige creatieve programma's willen we voortrekker zijn in een snel veranderend medialandschap en maken we van gedurfde en intelligente televisie ons handelsmerk. Binnen informatie, cultuur, geschiedenis, fictie, sport, humor én wetenschap willen we meer dan ooit de referentie worden.
We willen dat doen met even veel aandacht voor de inhoud als voor de esthetiek. In het nieuwe Canvas zijn inhoudelijk sterke verhalen en een onderscheidende moderne beeldtaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want televisie is in de eerste plaats een medium van beelden. De nieuwe netstyling en het nieuwe logo onderstrepen deze visie en staan volledig ten dienste van het beeld. Canvas is niet langer een kader, maar het canvas zelf, de drager van een rijke variatie aan inhoud en sterke beelden.
Bij deze vernieuwing hebben we de kijker centraal gezet. Gebruiksvriendelijkheid en structuur werden dan ook absolute basisprincipes. Het programmaschema met vaste afspraken maakt dat de kijker gemakkelijker zijn of haar weg kan vinden in het gevarieerde aanbod. Canvas biedt bijvoorbeeld meteen na Terzake ontspannende en gedurfde humor. Maandag, dinsdag en donderdag worden sterk informatief ingevuld, terwijl woensdag, vrijdag en zaterdag met humor en fictie veeleer ontspanning bieden. Zo krijgt elk type programma een vaste plaats in het schema.
In de late avond wordt Canvas een verrassend televisielaboratorium waar ruimte is voor minder voor de hand liggende en innovatieve televisie. Op dinsdagavond is Virus daarvan een goed voorbeeld: de meest bizarre, spraakmakende en innovatieve programma's komen er éénmalig aan bod. Het kan gaan om fictie, documentaire, humor, animatie of 'sneak previews' van reeksen die pas veel later volledig op Canvas worden uitgezonden. Een slot dus dat de kijker wil besmetten en aanzetten Canvas inhoudelijk mee te sturen.
Daarnaast wil Canvas meer zijn dan een analoog televisiekanaal. De leef- en beleefwereld van de Canvaskijker is immers veel ruimer. Zo wordt de website canvas.be meer dan ooit een volwaardig deel van Canvas, waar plaats is om te ontdekken en actief te participeren aan programma's, evenementen en acties. Een uitgebreid digitaal aanbod maakt het bovendien mogelijk verder te verdiepen of live evenementen van op de eerste rij mee te maken. Door de combinatie van televisie, internet en 'on demand' diensten biedt Canvas op ieder moment een zinvol alternatief aan een publiek met individuele, uiteenlopende interesses.
Canvas blijft de referentiezender, zowel voor de avontuurlijke kijker die op zoek is naar nieuwe, verrassende programma's, als voor de kijker die zijn kennis wil vergroten en verdiepen. Informatie, humor, film, documentaire, sport en fictie: van Phara tot Verloren Land, van In Europa tot China voor beginners, van Spam tot Belga Sport, van Lux tot Vranckx. Bij Canvas geven we één garantie: kijken is zelden tijdverlies!
as vernieuwt. Opnieuw. De vorige vernieuwingsoperatie ligt amper twee jaar achter ons, en de kijkcijfers en commentaren van pers en publiek zijn niet slecht. Waarom moet dat dan zo nodig? Als verdiepend kwaliteitsnet is Canvas het aan zichzelf verplicht de lat steeds hoger te leggen. Canvas vernieuwt omdat 'niet slecht' net niet goed genoeg is.
Met deze vernieuwingsoperatie willen we vermijden dat Canvas gaat drijven op gemakzucht en zelfgenoegzaamheid. Met nog meer eigenzinnige creatieve programma's willen we voortrekker zijn in een snel veranderend medialandschap en maken we van gedurfde en intelligente televisie ons handelsmerk. Binnen informatie, cultuur, geschiedenis, fictie, sport, humor én wetenschap willen we meer dan ooit de referentie worden.
We willen dat doen met even veel aandacht voor de inhoud als voor de esthetiek. In het nieuwe Canvas zijn inhoudelijk sterke verhalen en een onderscheidende moderne beeldtaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want televisie is in de eerste plaats een medium van beelden. De nieuwe netstyling en het nieuwe logo onderstrepen deze visie en staan volledig ten dienste van het beeld. Canvas is niet langer een kader, maar het canvas zelf, de drager van een rijke variatie aan inhoud en sterke beelden.
Bij deze vernieuwing hebben we de kijker centraal gezet. Gebruiksvriendelijkheid en structuur werden dan ook absolute basisprincipes. Het programmaschema met vaste afspraken maakt dat de kijker gemakkelijker zijn of haar weg kan vinden in het gevarieerde aanbod. Canvas biedt bijvoorbeeld meteen na Terzake ontspannende en gedurfde humor. Maandag, dinsdag en donderdag worden sterk informatief ingevuld, terwijl woensdag, vrijdag en zaterdag met humor en fictie veeleer ontspanning bieden. Zo krijgt elk type programma een vaste plaats in het schema.
In de late avond wordt Canvas een verrassend televisielaboratorium waar ruimte is voor minder voor de hand liggende en innovatieve televisie. Op dinsdagavond is Virus daarvan een goed voorbeeld: de meest bizarre, spraakmakende en innovatieve programma's komen er éénmalig aan bod. Het kan gaan om fictie, documentaire, humor, animatie of 'sneak previews' van reeksen die pas veel later volledig op Canvas worden uitgezonden. Een slot dus dat de kijker wil besmetten en aanzetten Canvas inhoudelijk mee te sturen.
Daarnaast wil Canvas meer zijn dan een analoog televisiekanaal. De leef- en beleefwereld van de Canvaskijker is immers veel ruimer. Zo wordt de website canvas.be meer dan ooit een volwaardig deel van Canvas, waar plaats is om te ontdekken en actief te participeren aan programma's, evenementen en acties. Een uitgebreid digitaal aanbod maakt het bovendien mogelijk verder te verdiepen of live evenementen van op de eerste rij mee te maken. Door de combinatie van televisie, internet en 'on demand' diensten biedt Canvas op ieder moment een zinvol alternatief aan een publiek met individuele, uiteenlopende interesses.
Canvas blijft de referentiezender, zowel voor de avontuurlijke kijker die op zoek is naar nieuwe, verrassende programma's, als voor de kijker die zijn kennis wil vergroten en verdiepen. Informatie, humor, film, documentaire, sport en fictie: van Phara tot Verloren Land, van In Europa tot China voor beginners, van Spam tot Belga Sport, van Lux tot Vranckx. Bij Canvas geven we één garantie: kijken is zelden tijdverlies!